Travel Designer. Gaffney har spurt alle kundene sine i år om dette, og ni av ti sa at de ikke visste at Frost er inspirert av Norge.
Innovasjon Norge har brukt betydelige beløp i markedsføringen i forbindelse med lanseringen av Disney-filmen, som har spilt inn mer enn syv milliarder kroner på verdensbasis. På Innovasjon Norges nettsider i USA merket man en sterk økning i besøk etter lanseringen.
Da filmen kom ut merket også en rekke reiselivsoperatører som har USA som spesiale en økning i trafikken, som de mener kan knyttes til Frost. I fjor var det 303 000 amerikanske gjestedøgn i Norge, et tall man forventer vil øke betydelig inneværende år.
Disney selger selv Frost-relaterte Norges-reiser under merkevarenavnet Adventures by Disney. Dette er pakketurer som blant annet går til Bergen. Flåm, Geiranger og Oslo, med prislapper som ligger i det øvre sjikt.
Innovasjon Norge betalte ikke én krone direkte til Disney, men forpliktet seg til å bruke 16 millioner kroner til markedsføring rundt filmen i USA, Storbritannia, Sverige, Danmark, Tyskland, Russland, Frankrike, Spania, Italia og Norge.
Nå sår altså reisebyrået The Travel Designer tvil om effekten.
– Jeg tror ingenting på at økningen i amerikanske besøk skyldes Frost. Ingen jeg har snakket med har kommet til Norge på grunn av det, sier Gaffney.
Tallenes tale er foreløpig ikke klare. Foreløpig blir det uansett bare gjetninger, for som presse- og mediesjef Harald Hansen i Innovasjon Norge USA sier det:
– Vi kan ikke være sikre på at det er Frost som ga utslaget, men det er inntrykket vi har fått gjennom mediene.
Tror ikke på noen Frost-effekt
0Lederen for reisebyrået The Travel Designer tror ikke tegnefilmen Frost har hatt nevneverdig effekt i det amerikanske markedet, slik Innovasjon Norge hevder.