– Dette er jeg veldig, veldig skeptisk til. GO har lagt seg på et voldsomt ambisjonsnivå som jeg sterkt tviler på om selskapet er i stand til innfri. Jeg tror rett og slett de vil få problemer med å komme i mål med dette her, hevder kjedeleder Karin Arnesen i VIA Ferieverden før hun utdyper påstanden om sin framtidige konkurrent:
– Hvorfor i all verden skal en kunde gå inn i en matvarebutikk for å kjøpe reiser? Med dagens brede distribusjon av reiser, både på nettet og i reisebyråene, er kundens behov allerede dekket. Dette bringer ikke en ny dimensjon inn i salg av reiser.
Selv tror Arnesen det ligger en skjult agenda bak etableringen av GO.
– Det bør de i hvert fall ha for sin egen del. Jeg har store problemer med å få brikkene til å falle på plass med det vi har fått presentert til nå. Jeg ser derfor ikke bort at vinklingen med å selge reiser i butikk kun er et virkemiddel for å få blest og omtale, sier hun.
Undervurderer kompetansebehovet
Også administrerende direktør Jörgen Karlsson i Ticket stiller seg undrende til GOs forretningsmodell.
– Jeg har ennå ikke helt klart for meg hva som er så unikt ved GO. Dette er selvsagt en ny aktør med ressurssterke eiere, og i så måte vil markedet bli påvirket. Men jeg tror behovet for kompetanse er undervurdert, sier Karlsson som spår en tøff hverdag for Reitans ansatte når kundene skal søke råd og veiledning.
Daglig leder Jason Eckhoff i Restplass mener GO står foran en stor utfordring på distribusjonssiden.
– Vi vet at Norwegian slett ikke har hatt noen suksess med salg av billetter i Narvesen. Etter min oppfatning ligger det heller ingen automatikk i at en kunde løper hjem og bestiller en reise til Mauritius på GOs portal etter å ha sett en reklame i en dagligvarebutikk. Jeg kan rett og slett ikke se hvilke argumenter en kunde skal bruke for å velge GO framfor andre, sier han.
Mangler nøytralitet
Leder av Gotogate, Kai Holmberg, er spent på hvordan markedet vil ta imot nykommeren.
– Dette er en ny aktør som vi som konkurrenter må forholde oss til, ikke minst på grunn av eiernes sterke posisjon, så 2007 blir et spennende år for oss alle, sier han.
Holmberg tror imidlertid GO vil lide under sin nære relasjon til SAS.
– Som forbruker ville jeg stilt meg spørsmålet om jeg kan stole på at jeg får de beste prisene hos et reiseselskap som er deleid av en leverandør. Dersom det stemmer at de skal selge andre, SAS-konkurrerende flyselskaper, ville jeg rett og slett ikke stolt på dem, sier Holmberg.
Han mener det skinner klart igjennom at SAS med sin betydelige eierandel er inne i dette for å selge mest mulig SAS-billetter.
– Der har vi andre et stort fortrinn med vår nøytralitet, mener Gotogate-sjefen.
Jason Eckhoff er enig med sin konkurrent.
– Det hadde vært mer naturlig at Reitan hadde gått til en etablert reisebyråvirksomhet. Med SAS på laget vil GO risikere å bli oppfattet som partisk, sier han.
Ikke over disk
Nytilsatt administrerende direktør Morten Torp i GO tror mange har misforstått hva forretningsmodellen egenlig er.
– Vi skal ikke selge reiser over disk, slik enkelte i reisebransjen har trodd. Vårt konsept går ut på å plassere selvbetjeningsautomater hos de ulike salgsstedene, som er lenket opp mot vår nettside. Dermed får kunden et reelt valg, enten å bestille i butikken eller hjemme, sier han.
Påstanden om att GO vil lide under manglende kompetanse i butikkene, tilbakeviser Torp.
– Vi skal ikke utdanne kjøpmennene til å bli reisekonsulenter. I stedet blir det opprettet en sentral kundestøttefunksjon med kompetente medarbeidere som skal bistå både kunder og ansatte i butikkene, forklarer Torp som er i full gang med å rekruttere ansatte.
Å ha SAS som en betydelig eier i selskapet har Torp heller ingen betenkeligheter med.
– SAS har et utrolig nettverk som vil gi oss et stort produktspenn. Men vi skal også selge reiser til steder hvor SAS ikke flyr, og da er det naturlig å samarbeide med andre flyaktører, sier Torp.
– Vil kunder bli tilbudt andre flyselskaper på strekninger som flys av SAS?
– Det kommer helt an på om vi har en avtale med det gjeldende flyselskapet. Har vi det, er ikke det umulig, svarer Torp diplomatisk.
Betydelig investering
Senior vice president i SAS, Robin Kamark, har vært en av pådriverne i SAS for å få på plass GO. Fra sitt ståsted mener han det åpner seg store markedsmuligheter for flyselskapet ved å delta i prosjektet.
– Som en betydelig aktør må vi hele tiden søke etter å oppnå en bredest og best mulig distribusjon. Med GO har vi en unik mulighet til å posisjonere oss på en moderne måte, ikke minst innenfor området dynamisk pakketering. Dette er et konsept som vi er i stand til å utvikle bedre enn andre, sier Kamark ubeskjedent.
Han ser ikke noe dilemma i at GO skal tilby andre flyselskaper enn SAS.
– Skal GO bli en suksess, må konseptet være konkurransedyktig både på pris og kvalitet. Er vi ikke det, kan vi bare pakke sammen. Her er det kunden som bestemmer, sier Kamark som viser til at dette ikke er en ny øvelse for flyselskapet.
– Vi har blant annet vært deleiere i Amadeus og Travellink, som begge har andre flyselskaper i sin portefølje, påpeker Kamark som legger til at GO heller ikke vil bli favorisert med unike priser i forhold til andre distributører.
Han vil ikke ut med hvor mye som skal investeres av SAS, utover å si at det er snakk om en betydelig sum.
– Har du fått mange tilbakemeldinger fra bransjen?
– Ja, det har vært utrolig mange reaksjoner. Av disse har 99,9 prosent vært positive. Alle synes dette er spennende og innovativt gjort av oss, svarer han.
Flere kan komme etter
Reitans reiselivssatsing vil bli fulgt med argusøyne av de andre aktørene innenfor dagligvarehandelen. Flere antyder at det kan komme lignende konsepter, gitt at GO blir en suksess.
– Vi jobber kontinuerlig med sortimentet vårt og salg av reiser et av områdene som vi kikker på. Men foreløpig har vi ikke noe konkret på gang, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.
– Dere vil vel se om Reitan lykkes før dere setter i gang?
– Vi er selvsagt nysgjerrige på konseptet, men planleggingen vår skjer på våre egne premisser, sier han.
På slutten av nittitallet solgte Rimi på vegne av Color Air flybilletter over disk. Det er ingen hemmelighet at det var et mislykket tiltak.
– Vi gjorde noen erfaringer med Color Air, det stemmer det. Muligens var vi for tidlig ute, ettersom den teknologiske utviklingen har skutt fart siden da, ikke minst i forhold til kundevennlige selvbetjeningsløsninger, sier informasjonssjef Terje Gulbrandsen i ICA Norge.
Han utelukker ikke at ICA/Rimi kan ta opp konkurransen med GO i framtiden.
– Finner vi et konsept som er forenelig med vår butikkstruktur, som er ganske mye annerledes enn Reitans, er det ikke umulig at vi kommer med noe når tiden er inne, sier Gulbrandsen.
Blir ved sin lest
Men det finnes også skeptikere blant Reitans konkurrenter. 7-Elevens største rival, Deli de Luca, har ingen planer om å følge konkurrentens eksempel.
– Vi ser ingen grunn til å gjøre noe lignende. Vår strategi er å holde oss til det vi kan, og det er å selge mat og drikke, sier markedssjef Thor Johansen i Deli de Luca.
Han har problemer med å se hvordan salg av reiser skal praktisk la seg løse i butikkene og kioskene.
– Jeg tror mange kunder kommer til å bli irriterte dersom betjeningen er opptatt med å hjelpe andre kunder som skal bestille reiser, sier Johansen.
Han ser imidlertid ikke bort fra at Reitans utsalgssteder kan ha en misjon som en markedskanal for GO.
FAKTA GO NOW
* Nytt reiseselskap hvor SAS og Reitan-gruppen er hovedeiere.
* Selskapet skal via selvbetjeningsautomater selge opplevelsesbaserte reiser i 2400 av Reitans utsalgssteder i Skandinavia (7-eleven, Narvesen, Rema 1000 etc.) og på interne
ttadressen www.gonow.no.
* Det Reitan-eide teknologiselskapet Travel skal levere den teknolo