Vi tester fire forskjellige securityscannere for å lære hvordan disse kan bidra til økt sikkerhet og om de kan bidra til en kontroll som oppleves som mer behagelig for passasjerene.
– Det er viktig for oss at vi gjør erfaringer for å sikre at eventuell fremtidig innføring av denne teknologien ikke negativt påvirker de reisendes opplevelse i sikkerhetskontrollen, sier Bjørn Erik Larsen, Prosjektleder ved Oslo Lufthavn.
– Avinor ønsker å legge til rette for en bedre flyt gjennom sikkerhetskontrollen og tror at bruk av securityscannere bidrar til dette. Etter hvert håper vi at dette er teknologi som vi kan ta i bruk på flere av de større lufthavnene rundt omkring i Norge, uttaler Njål Ladstein, seksjonsleder Security i Avinor.
Alders- og kjønnsnøytrale bilder
Utstyret som skal testes er godkjent av EU, og benytter millimeterbølgeteknologi for identifikasjon av gjenstander. Teknologien er ufarlig og representerer ingen helsemessige negative effekter.
– Bildene som blir tatt av passasjeren blir ikke lagret, og sikkerhetskontrolløren får kun frem en skjematisk figur av passasjeren under skanning. Bildet er alders- og kjønnsnøytralt og vises omtrent som en pepperkakefigur, sier Larsen.
– Gjenstander som gir utslag fremkommer kun som markeringer på figuren på skjermen.
Utstyret som testes gjør at man mer effektivt kan avdekke om passasjerer har på seg gjenstander som kan være til fare eller ulovlige, men som ikke gir utslag i den tradisjonelle metalldetektoren som brukes i dag.
– Vårt mål er at passasjerene skal oppleve sikkerhetskontrollen som bedre tilrettelagt, mer effektiv, samtidig som vi kan oppnå et bedre sikkerhetsnivå, og vi håper å spare tid med disse skannerne, sier Larsen.
Inviteres til testing
For at Avinor skal få et godt grunnlag til å vurdere om securityscannere er et nyttig bidrag til fremtidens sikkerhetskontroll, trenger man et godt testgrunnlag.
– Vi håper at reisende vil være med og teste de nye skannerne. Da får vi testet de opp mot et norsk miljø som blant annet betyr vinterbekledning og mer håndbagasjeenheter enn resten av Europa, og så tett opp mot en realistisk situasjon som mulig, avslutter Larsen.
Testperioden starter mandag 9. februar og vil vare til midten av mai. Den foregår mandag til torsdag på dagtid og skannerne er plassert i sikkerhetskontrollen som er plassert lengst til venstre i avgangshallen. Mer informasjon om testingen finner du på lufthavnen.