Tredjekvartalet er generelt årets beste periode for flyselskapene. Det essensielt at pengene strømmer inn i de to midterste kvartalene, for resten av året er det mer snakk om i beste fall et null-resultat. Og SAS kunne endelig glede seg over et godt resultat – til og med langt bedre enn analytikerne ventet. Resultatet endte nemlig opp på 1 120 millioner svenske kroner før skatt, en bedring på nesten 400 millioner sammenlignet med i samme kvartal i fjor.
Rapporten fra flyselskapet som senest i fjor høst stod på kanten av stupet, overrasker analytikerne. Ifølge en undersøkelse fra SMD Direkt ventet analytikerne et resultat før skatt på 1.004 millioner kroner, skriver E24.no ifølge svd.se.
Inntektene endte på 11 593 millioner kroner, som er på nivå med tredje kvartal i fjor. Det gav en driftsmarginen på 11,6 prosent, opp fra 9,0 prosent i fjor. Selskapet har forskjøvet regnskapsåret, og tredje kvartal går i perioden fra mai til juli.
– Det er gledelig at effektene av vårt kraftfulle og gjennomgripende omstrukturering har gitt forventet effekt og SAS går sterkt ut av tredje kvartal med et positivt resultat før skatt på 1 120 millioner svenske kroner, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en kommentar.
– Vi har kommet langt i implementeringen av vår plan for å forbedre vår finansielle posisjon, fortsetter han.
SAS har økt trafikken og forbedret produktiviteten. I løpet av sommeren har SAS åpnet 32 nye ruter som bidro til at passasjerinntektene økte med 5,3 prosent, samtidig som driftskostnadene sank, skriver selskapet i rapporten. Flyselskapet opplyser videre at når salget av Widerøe blir fullført i september har SAS solgt unna eiendeler for totalt 2,7 milliarder svenske kroner.
Resultatet betyr også at at SAS i regnskapsårets tre første kvartaler har et samlet resultat før skatt på minus 9 millioner svenske kroner. Dermed mener konsernsjefen det er mulig å ende året i pluss.
Gustafson er fornøyd med at etterspørselen på det skandinaviske markedet har økt med seks prosent i perioden. Det er mer enn i store deler av Europa.
– Vårt fokus ligger derfor på å fullføre det helt nødvendige omstillingsarbeidet, samtidig som vi fortsetter å investere i kundearbeidet vårt. Prognosen om et positivt resultat i 2013 står fast, sier Gustafson.