Bjørn Kjos lar seg ikke skremme av SAS – denne gangen heller.
– Vi gjør noe feil om vi ikke greier å operere på halvparten av kostnadene til SAS – og vi skal under halvparten, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til E24.
Dog innrømmer han at de tolv nye flyene, fire A330-300 Enhanced og åtte Airbus A350, er fornuftige erstatninger for de nåværende flyene. Likevl lever han godt med at denne nyheten kommer samme uke som han selv får levert sitt første Boeing 787 Dreamliner.
– Hvis dette er et svar, så er de veldig sent ute, flirer Kjos.
E24 mener videre at årsaken til at SAS gikk for to ulike flytyper, er at leasingavtaler for flere aldrende A340-maskiner går ut allerede i 2015, mens de første A350-flyene ikke kan leveres før 2018. I mellomtiden skal dermed A330-300 Enhanced-flyene tas i bruk, samtidig som kabinene i flere av SAS sine eksisterende langdistansefly oppgraderes.
– Med en helt ny kabin på de eksisterende flyene og nye A330-fly på vei, vil våre passasjerer få et produkt som er helt på høyde med Norwegians, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til Check-in.dk.
Det går ikke Bjørn Kjos med på:
– Det må være om man mener at en 330 er like bra som en Dreamliner da, men jeg har jo en litt annen oppfatning. 350-en er bra, når den først kommer, men det fem år til, sier han videre til finansnettstedet.