SAS har satt i gang utrullingen av sitt nye høyhastighets satellittbasert wifi-system i hele flyflåten, og det første flyet fikk installert løsningen i SAS-hangaren på Stavanger lufthavn, Sola, forrige helg. SAS er blant de første flyselskapene globalt som tar i bruk denne typen teknologi, utviklet av SpaceX, og åpner med det for en helt ny standard for internettilgang i lufta.
Teknologien bak satsingen
Starlink benytter satellitter i lav jordbane som gir langt lavere forsinkelse og bedre dekning enn tradisjonelle satellittsystemer. Dette gjør det mulig å tilby stabil internettilgang også over hav og avsidesliggende områder. Med denne investeringen ønsker Air France å levere en opplevelse som ligger tettere på det passasjerene forventer på bakken, med rask og pålitelig tilkobling.
Bedre dekning og høyere hastigheter
Det nye systemet gir høyhastighets, lavforsinkelses internett via satellitter i lav jordbane, og dekker områder som tradisjonelle løsninger ofte sliter med – inkludert Nordpolen, Nord-Atlanteren og Nordsjøen. Passasjerer i alle reiseklasser får rask og stabil nettilgang fra gate til gate, altså allerede ved boarding og helt til flyet står parkert ved ankomst. Dette representerer et betydelig løft fra dagens løsninger som kun fungerer i deler av flyturen.
Venter på formell godkjenning
Nå venter SAS på formelle godkjenninger fra luftfartsmyndigheter i Norge, EU og USA. Når dette er på plass, planlegges et nattlig installasjonsløp fra januar, der ett fly settes inn i hangaren hver natt. Målet er at installasjonen skal kunne utføres i løpet av én natt når ingeniørene har etablert fast rutine.
– Når myndighetsgodkjenningene er på plass, går vi i gang med et nattlig installasjonsløp fra januar. Ambisjonen er å ta inn ett fly hver natt, og etter hvert redusere tiden per installasjon til én natt når teamene har arbeidet seg inn i rytmen. Dette er et stort, men gjennomførbart prosjekt – og det markerer starten på at alle våre passasjerer vil kunne få tilgang til høyhastighets-wifi fra gate til gate i løpet av 2025, uttaler Aron Backström, VP Product & Loyalty.
Innstallasjoner skal foregå på Sola
Sola er valgt som installasjonsbase på grunn av den sterke ingeniørkompetansen og tilgjengelig kapasitet i SAS-hangaren. Arbeidet innebærer montering av antenner på utsiden av flyet, to på de største maskinene, samt en innvendig router som distribuerer signalet gjennom hele kabinen.
Kostnadsfri for EuroBonus-medlemmer
Løsningen er kostnadsfri for EuroBonus-medlemmer og vil støtte bruk av flere enheter samtidig. De nye aeroterminalene er i tillegg designet med lavere luftmotstand og lavere vekt, noe som bidrar til å understøtte SAS’ bredere arbeid med mer energieffektive flyreiser.
Partner Air France er allerede i gang
Air France startet utrullingen av gratis høyhastighets Starlink i september. Tjenesten eder r tilgjengelig for alle passasjerer uavhengig av billettklasse, og målet er at hele flåten deres skal være utstyrt innen utgangen av 2026. Du kan lese mer om hva vi skrev om Air France og Starlink her.
Kilder
SAS pressemeling
