Det er ingen tvil: Thailand er tilbake! Reisearrangøren Apollo opplever en kraftig økning i etterspørselen etter reiser til «smilets land», med en salgsvekst på hele 53 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.
– Etter pandemien så vi lenge en tydelig trend rundt mer nærliggende reisemål, og Kanariøyene fikk nærmest herje fritt uten konkurranse. Selv om de fortsatt troner vinterens toppliste, ser vi nå også en tydelig økning i etterspørselen rundt mer eksotiske reiseopplevelser – og med disse salgstallene er det ingen tvil om at Thailand er tilbake, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
Hos Apollo er det reisemålene Phuket og Krabi som utmerker seg mest.
Thailand anerkjent som årets reisemål
Salgsøkningen på reiser til Thailand burde kanskje ikke komme som noen stor overraskelse. Flere prestisjetunge medier har nemlig kåret Thailand til «Årets reisemål» i 2025. Blant annet ble det gjestfrie landet tildelt tittelen av det anerkjente magasinet Travel + Leisure – som fremhevet landets majestetiske natur, rike kulturarv og ikke minst kulinariske scene.
Her i Norge stakk dessuten Thailand også av med den gjeve prisen for «årets beste reisemål» under Grand Travel Awards.
Samtidig skal man ikke se bort ifra at populærkulturen er med på å bidra til den økte populariteten. Den anerkjente TV-serien The White Lotus har valgt Thailand som kulisse for sin siste sesong, og seriens smellvakre scener fra silkemyke sandstrender og lekre hotellopplevelser trigger utvilsomt reiselysten.
– Thailand er et skattekammer av et ferieland, så uansett hva hovedtriggeren til den markante salgsøkningen er akkurat nå er det ikke vanskelig å forstå hvorfor landet lokker. Vakker og frodig natur, spennende kulturopplevelser, førsteklasses gastronomi, milelange strender og en uslåelig gjestfrihet er vanskelig å motstå, smiler Rivera.