Med refinansieringen på plass har Havila Kystruten gjort opp termineringssummene til opprinnelig långiver på en sperret konto og frigjort alle sikkerheter opprinnelig långiver hadde i rederiets skip og selskapet for øvrig. Det betyr at rederiet er legal eier av kystruteskipene Havila Capella og Havila Castor, helt uten bindinger til tidligere långiver.
– At vi har på plass refinansieringen og faktisk eier både Havila Capella og Havila Castor helt uten bindinger til sanksjonert og tidligere långiver er en stor dag for Havila Kystruten, sier administrerende direktør Bent Martini.
Martini er i Tyrkia for å ta levering av Havila Polaris og Havila Pollux som er ferdigstilt ved Tersan-verftet.
– Vi hadde et håp om å ta levering av våre to siste skip denne uken, og har besetningen som skal ta begge skip hjem her nede. Det har vært tidkrevende å få betalt inn termineringssummene, men at vi nå er i mål med gjør at vi kan ta levering av Havila Polaris og Havila Pollux tidlig i neste uke.
– Dessverre betyr det at vi ikke rakk å få registrert Havila Pollux tidsnok slik at hun blir klar til planlagt oppstart. Det er svært beklagelig, men utenfor vår kontroll, forklarer Martini.
Det betyr at Havila Pollux sin planlagte avgang i rute fra Bergen blir flyttet til 23. august, samtidig som Havila Polaris starter som planlagt 17. august.
– I starten av neste uke tar vi levering av både Havila Polaris og Havila Pollux. Når vi har tatt levering vil mannskapene våre flytte om bord så snart det lar seg gjøre, så skal vi få tollklarert nødvendig utstyr og proviant for hjemreisen og skipet skal gjennom den siste sjekken. Deretter kaster de loss og setter kursen mot Bergen. Avhengig av værforholdene vi møter på seilasen, tar det 10 til 12 dager å seile skipene hjem til Norge. Det kommer til å bli hektiske dager i vente for å klargjøre skipene og gjøre den siste finpussen i Bergen før vi kan ønske de første gjestene velkommen om bord til jomfruturene, avslutter Martini.