Både Vision of the Fjords, Hamaren aktivitetspark, Scandic Oslo Airport og det nye Flytoget har allerede mottatt Innovasjonsprisen for universell utforming. Og DOGA leter videre.
Bygninger du kan bevege deg fritt i. Nettsider alle kan bruke. Byrom som inviterer istedenfor å ekskludere. Produkter og tjenester som er intuitive og inkluderende i bruk. Snart skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut igjen, for femte gang.
– Vi har allerede sett flere sterke eksempler på reiselivsinnovasjon som kommer alle til gode. Nå håper jeg at vi kan få fram flere forbildeprosjekter fra bransjen. Jeg oppfordrer alle som kjenner til slike prosjekter om å søke eller tipse oss, sier programleder Jannicke Hølen i DOGA.
Fram til 22. juni er det mulig å søke med egne prosjekter eller nominere andre kandidater til prisen.
– Vi jobber for at alle skal ha like muligheter og at alle kan delta. Derfor er det så viktig at produkter, tjenester og digitale løsninger lages med tanke på at alle skal kunne bruke dem. Vi trenger rett og slett at designere, arkitekter og alle smarte skapere der ute legger til rette for likestilling og inkludering. Det kan gjøre livet mye lettere for mange. Nå håper jeg vi får mange spennende søknader til prisen vår, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap).
Åpnet fjorden for alle
I 2017 gikk den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords helt til topps og vant Innovasjonsprisen for universell utforming. Båten ble bygget hos Brødrene Aa på Hyen i Gloppen kommune.
Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller tilgjengelige for alle. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt.
Vision of the Fjords har utvendige skråramper som lar alle passasjerer bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gir en god opplevelse selv innendørs. Alle er ivaretatt i båtens løsninger – enten du kommer gående eller trillende, er blind eller svaksynt, ung eller eldre.
Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem.. Båtene i samme serie som kom etter Vision of the Fjords er helelektriske og med like sterkt fokus på universell utforming.
Å vinne Innovasjonsprisen for universell utforming sørget for at The Fjords og Brødrene Aa fikk økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt for både skipsdesign og destinasjonsutvikling.
Universelt tog
Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, vant de nye Flytog-vognene transportkategorien. Juryen uttalte den gang at Flytoget og designselskapet Seymourpowell hadde trukket universell utforming så langt det er mulig i et tog.
Designerne hadde tenkt på alt fra: fra kupédører som åpnes automatisk, lavgulvsvogn, til bagasje i øyesyn, god akustikk over høyttaler og informasjon på store tavler.
De nye togsettene bød også sine reisende på bredere seter, bedre belysning, mindre støy og større vinduer, i tillegg til utallige andre kvaliteter og nyvinninger. Disse er helt nødvendige for noen, men gir en bedre reiseopplevelse for alle.
Hotell for deg, hotell for meg
I 2011, første gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, vant nybygde Scandic Oslo Airport selve hovedprisen.
Hotellgjester er nemlig akkurat som folk flest, med veldig ulike forutsetninger og behov. Vi finner unge og eldre mennesker, rullestolbrukere, allergikere og astmatikere, blinde og svaksynte, hørselshemmede og personer med søvnproblemer, for å nevne noen eksempler.
Da Scandic Oslo Airport åpnet dørene i 2010, var målet å likestille alle sine gjester. Det ble tilrettelagt for syns-, hørsels- og bevegelseshemmede med blant annet bra fremkommelighet i hele hotellet, god belysning, tilpassede diskhøyder, store romnummerskilt og alarmer som varsler både med lyd, lys og vibrasjon. Alle ansatte fikk opplæring i hvordan de kan levere samme servicenivå til alle sine gjester, uavhengig av utgangspunkt.
Tenkte bredt om ny park
Tilbake i 2017 gikk Fyresdal kommune og Faun naturforvaltning til topps i landskapsarkitekturkategorien til Innovasjonsprisen for universell utforming. Den mottok de for å ha åpnet utilgjengelige naturområder og skapt et sentrumsnært friluftsområde for alle sine innbyggere.
– Prisen viser at vi har klart det vi drømte om med Hamaren, nemlig å skape en arena for alle som er lett å nyte og lett å bruke, sa prosjektleder og skogbrukssjef Aslak Momrak-Haugan i forbindelse med prisoverrekkelsen.
Hamaren som ligger i nærheten av både barnehage, skole og sykehjem, ble bygget ved hjelp av sterk brukermedvirkning og lokalt eierskap.
I juni i år åpner Hamaren også den nye Tretoppvegen som tar alle gående og rullende til topps.
Løfter fram de beste av de beste
Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA). Prisen er en av aktivitetene i regjeringens handlingsplan for universell utforming, og koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet. Programleder Jannicke Hølen forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge.
– Den beste innovasjonen er den alle har glede av, enten den skjer i offentlig, privat eller frivillig regi. Vi ønsker å hedre de som jobber best med inkludering og universell utforming i Norge, og her trenger vi hjelp av både fagmiljøer, publikum og private og offentlige virksomheter, sier Hølen og legger til at DOGA i tillegg til å håndtere søknader også gjerne tar imot tips til prosjekter som burde bli nominert.
Det er gratis å sende inn søknader til Innovasjonsprisen for universell utforming. Prisen deles ut innenfor totalt 10 design- og arkitekturkategorier. Vinnerne av disse kategoriene konkurrerer om hovedprisen.