En helt fersk analyse utført av Menon Economics på oppdrag fra Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, Visit Nordvest og Møre og Romsdal fylkeskommune viser at det er et stort potensial i å kunne tilby opplevelser gjennom hele året. Opplevelsesnæringen bidrar til stor verdiskaping og er også en av enkeltnæringene innen reiseliv med størst vekst. Målet med prosjektet er nettopp at deltakerne skal utvikle flere gode helårsopplevelser og turkonsepter. En annen sentral del av prosjektet vil være å videreutvikle og formidle merkevaren for opplevelsesturisme i fylket. Prosjektsamarbeidet er initiert av Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Visit Nordvest med støtte fra blant andre Møre og Romsdal fylkeskommune.
Høy betalingsvillighet
– Gjester som søker kulturelle og aktive opplevelser har ofte høy betalingsvillighet, de pleier å bo flere dager på samme sted, og reise hele året. Det er nettopp derfor vi ønsker å nå denne målgruppen, og det har vi også gode forutsetninger for. Innenfor en liten radius kan vi tilby variert natur i kombinasjon med livlige bygder og byer med rikt kulturtilbud. Det at vi har fire klart definerte sesonger er også attraktivt for stadig flere, sier Tom Anker Skrede, reiselivssjef i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.
– Sammen må vi tenke nytt og utfordre hverandre til å bli bedre, og vi må løfte Møre og Romsdal opp til å bli Europas ledende reisemål for kultur- og naturopplevelser. Det er også viktig at vi bygger en tydelig profil for fylket som opplevelsesdestinasjon for å få mer oppmerksomhet i de rette målgruppene for opplevelsesturisme. Dette kan også være med på å skille oss fra våre konkurrenter, sier Torunn Dyrkorn, reiselivssjef i Visit Nordvest.
Kultur- og reiselivsnæringen applauderer prosjektet
– Da jeg startet Uteguiden i 2009 satset vi i hovedsak på skiturisme, men de siste årene har vi opplevd stor etterspørsel etter flere typer aktiviteter, og nå har vi faktisk den største økningen i omsetning på den tiden av året som vi tidligere anses å være lavsesong. Vi ser frem til å bidra med våre erfaringer til prosjektet, sier Oscar Almgren, gründer og daglig leder i Uteguiden.
– Vi på Hotel Aak ønsker å være med i prosjektet for å bidra til at regionen får flere gjester til alle årstider. Jamt-belegg kan gi flere helårsansatte. Med en større fast bemanning kan vi bruke mer tid på utvikling, sier Kristine Rønning, vertinne ved Hotel Aak på Åndalsnes.
– Jeg har stor tro på at vi har mye å bidra med i en slik satsing. Museene vil kunne bygge videre på opplevelsen besøkende har ved å formidle kultur- og naturarv, sier Eigunn Stav Sætre, direktør i Nordmørsmusea.