Avtalen trer i kraft i desember og omfatter Flyrs rutenett i Europa og Norge.
– Flyr er garantisten for at norsk næringsliv og norske forbrukere har et alternativ som sikrer gode priser og et godt produkt, sier kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Flyr.
– I Flyr følger vi den norske modellen, som betyr at alle våre kolleger er fast ansatt direkte i flyselskapet i Norge. Allerede før vi var i lufta inngikk vi tariffavtaler med LOs pilot- og kabinforeninger. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå også inngår et kommersielt samarbeid der LOs medarbeidere og tillitsvalgte kan fly med Flyr når de skal på jobbreise, sier Ramdahl.
– Vi opplever stor interesse fra små og mellomstore bedrifter i Norge som ønsker å fly med et selskap som følger den norske modellen og som tilbyr gode priser og hyggelig service. Så snart etterspørselen på norsk innenriks er tilbake, vil vi gjenåpne flere ruter og øke antall avganger. Flyr er garantisten for at norsk næringsliv og norske forbrukere har et alternativ som sikrer gode priser og et godt produkt.
“Ved å inngå en bedriftsavtale med Flyr, kan norske virksomheter redusere sine reisekostnader betydelig. Flyrs beregninger viser at prisene på innenriksreiser i Norge falt betraktelig da selskapet lanserte sine flygninger. Flyrs midlertidige reduserte innenriks rutetilbud har bidratt til økte priser,” heter det i en pressemelding fra selskapet.
I rute med kostnadsbesparelser
November var preget av et justert rutetilbud fra Flyr for å møte et endret etterspørselsmønster gjennom lavsesong. Totalt 57 500 gjester reiste med Flyr denne måneden og fyllingsgraden var på 77 prosent. Selskapet gjennomførte alle planlagte flygninger og hadde dermed en regularitet på 100 prosent.
– Vi er godt fornøyde med at vi leverer en fyllingsgrad denne måneden som er i tråd med vår oppdaterte plan for å bli et finansielt bærekraftig flyselskap. Fremover skal vi på årsbasis levere en fyllingsgrad på mellom 80 og 90 prosent, og det betyr at vi vil ligge på 70-tallet i lavsesong og over 90 prosent i høysesong, sier administrerende direktør Brede Huser i Flyr.
– Vi er i rute med å realisere kostnadsbesparelser gjennom vinteren og opplever samtidig god respons på billettsalget. Vi ser også allerede effekten av å være tilgjengelige hos Berg Hansen, selv om vårt produkt akkurat nå ikke er godt nok tilpasset forretningsreisende. Hvis vi opplever at dette fortsetter, vil vi raskere enn antatt kunne øke tilbudet på norsk innenriks på ukedagene, sier Huser.
Ledig midtsete for bedre komfort
For reisende som ønsker litt ekstra plass, tilbyr Flyr ledig midtsete på rad 1 til 6 for et lite pristillegg. Det betyr at den kommersielle fyllingsgraden er noe høyere enn hva selskapet rapporterer. I november hadde selskapet i snitt 179 seter for salg på hver flygning, mens fyllingsgraden baserer seg på en tilgjengelig setekapasitet på 189 seter. Hvis man justerer for ledige midtseter, var fyllingsgraden 82 prosent.
Flyr hadde i snitt 5-6 fly i drift i november. Yielden var NOK 0,48, og enhetsinntekten (PASK) var NOK 0,39. Snittdistansen på selskapets flygninger i november var 1 991 km mot 1 262 km i oktober og 148 prosent lengre enn samme periode i 2021. Nedgangen i snittinntekt per setekilometer (Yield og PASK) drives av at selskapet nå flyr flere lange sektorer enn tidligere, blant annet til Las Palmas, Malaga og Alicante.
Fram til mars vil Flyr betjene 5-6 fly på ruter til flere populære europeiske destinasjoner, inkludert Alicante, Malaga, Las Palmas, Barcelona, Roma, Paris, Nice, Berlin og Brussel, samt til skidestinasjonene Milano Bergamo, Salzburg og Genève. Selskapet vil også tilby flyreiser fra Oslo til Bergen og Trondheim, samt «Juleruter» mellom flere byer i Norge i desember. Etterspørselen etter juleruter har vært svært god, og Flyr øker antall avganger for at folk skal komme seg hjem til jul.
– Vi har mange som heier på oss, både av våre gjester og samarbeidspartnere og vi skal vise at selskapet har kommet for å bli, slik at norske forbrukere og næringsliv har et alternativ som sikrer kombinasjonen av gode priser og et godt produkt. Gjennom vinteren vil vi tilby ruter til de mest populære feriedestinasjonene i Sør-Europa og helgeturer mellom de største byene i Norge, og ser fram til å ønske trofaste og nye gjester velkommen om bord i Nordens nyeste og mest utslippsvennlige flåte, sier Huser.