Dagens Næringsliv skriver at Kjos vurderte å kjøpe fly fra Russlands største flyprodusent, JSC Sukhoi Company, som på dette tidspunktet var omfattet av vestlige sanksjoner.
Detaljene om intensjonsavtalen med flyprodusenten kommer fram i den nye bokdokumentaren «Turbulens» om Norwegians verdenstokt og økonomiske kollaps.
Kjos forsøkte i flere år å få tilgang til å fly over russisk luftrom på vei mot nye markeder i Øst- og Sørøst-Asia, men uten å lykkes.
Intensjonsavtalen om bestilling av inntil 40 fabrikknye passasjerfly av typen Sukhoi Superjet 100 hadde en verdi før storkunderabatter på inntil 17 milliarder kroner – om det hadde blitt noe av.
– Vi inngikk aldri en avtale, men en intensjonsavtale, som var veldig uforpliktende fra begge sider. Det var kun for å få overflygingsrettigheter over Russland, sier Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv om signeringen.
Han sier at om avtalen hadde blitt noe av kunne flyene fra den russiske fabrikken brukes på Norwegians ruter i Argentina.
(©NTB)