Det siste halvannet året har vært meget krevende for norsk reiseliv. Og mange gode planer har måtte ligge i skuffen. Men nå går den norske hotellkjeden Classic Norway Hotels mot strømmen og satser offensivt for å få flere norske hotellperler inn under paraplyen.
Dette kan skje både ved oppkjøp av eksisterende hotell, leieavtaler og ved franchiseavtaler.
Ønsker å være på flere destinasjoner
– Målet er å vokse videre, men ikke for enhver pris. Vi har ekspandert jevnt og trutt også gjennom pandemien, og vi har et ønske om å bli både større, sterkere og bedre i tiden som kommer. Dette skal skje ved hjelp av de 21 hotell- og rorbuanleggene vi har i dag, og ved å utvide porteføljen med enda flere, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache i Classic Norway Hotels.
– Vi mener at tiden er inne til å trappe opp aktiviteten og å fortsette utvidelsen av Classic Norway Hotels.
Som et ledd i denne prosessen har vi åpnet et nytt regionskontor i Oslo sentrum og fått en rekke nye dyktige medarbeidere på laget. I tillegg fortsetter vi satsingen på å gi unge reiselivsmedarbeidere en gyllen anledning gjennom Classic Norway Hotels’ traineeprogram. Her knytter vi til oss unge og dyktige personer som har utdannelse fra hotell- og restaurantfag, men som mangler nødvendig praksis, og denne skal de få hos oss, sier Meinich-Bache.
Øker farten
Med fokus på natur, kultur og historie og personlig vertskap, høy kvalitet i alle ledd og skreddersøm som skal begeistre gjestene, setter Classic Norway Hotels høye krav til seg selv og medarbeiderne. Dette er også et nøkkelpunkt når hotellkjeden ser etter flere overnattingsbedrifter som passer inn i den voksende hotellfamilien.
– Vi ser for oss flere modeller når det gjelder videre vekst. Det kan være rene oppkjøp, ved å inngå franchiseavtaler eller ved at vi går inn med en eierandel i eksisterende driftsselskap og bidrar med kapital til å utvikle gode og håndplukkede produkter videre, sier Michael Heldre, som nå får ansvar for forretningsutvikling og franchise i Classic Norway Hotels.
Heldre var i fem år norgessjef for Booking.com og kjenner den norske hotell- og restaurantbransjen bedre enn de fleste, og overtar nå ansvaret for å analysere om noen av hotellene som har tatt kontakt med selskapet får plass under Classic Norway Hotels-fanen.
Han får også ansvar for kontakten med hotelleiere som ønsker dialog om oppkjøp, samarbeid eller franchiseavtaler fremover.
– Nå ser jeg frem til å reise rundt i Norge og besøke hotelleiere og -ledere som kan være med på å utvikle reiselivseventyret videre. Vi ser etter de unike stedene som med sin historie, natur, kultur og ekte opplevelser alltid gir gjestene det lille ekstra, sier Heldre.
Trapper opp
Når Classic Norway trapper opp investeringslysten så er det både med naturnære hotell og byhotell i kikkerten.
– I dag har vi hotell fra Fevik ved Grimstad i sør til Lofoten i nord. Vi ser etter hotell som kan være med på å gjøre hotellkartet vårt komplett. Vi ser for oss å utvide med 2-3 hotell i året, med beliggenhet både i byer og i naturnære omgivelser, sier Stephen Meinich-Bache og avslutter:
– Vi ønsker oss flere byhotell som er av den typen vi har ved Hotell Molde Fjordstuer i dag. Der kvalitet står i høysetet og den personlige vertskapsrollen sørger for å gi gjestene meget god valuta for pengene. Og vi gleder oss til å utvide Classic Norway Hotels i en ny og spennende periode for norsk og internasjonalt reiseliv.