Data fra Amadeus’ Demand360 viser at det globale hotellbelegget økte fra 31% i januar 2021 til 46% i april. Kina og Nord-Amerika er i føringen og noterer beleggsnivå på respektive 62% og 51% i april 2021.
Rapporten har undersøkt 688 hotell globalt, og peker på nye planer og strategier:
• Betydelig vekstoptimisme: Det finnes en følelse av optimisme da 30% av hotelleiere regner med å åpne ett eller flere hotel i løpet av 2021.
• Fritidsreisende driver bransjens «tilfriskning»: Majoriteten (63%) av hoteller verden over tror at fritidsreiser vil være den fremste pådriveren for gjenopprettelsen av reisebransjen, og at innenlandske feriereiser vil være den overlegent største bidragsyteren (45%). I linje med dette viser også Amadeusdata at USA, Kina og resten av Asia begynner å se en økning av bookingvolumer via onlinebyråer (OTAs), noe som indikerer en fokusendring vekk fra behov for direktebookinger, som man har sett tidligere under pandemien.
• Rekruttering kommer til å være høyt prioritert. Over halvparten (59%) av de globale hotelleierne regner med at de vil ha behov for å ansette nytt personale i 2021.
• Meninger om vaksinepass: Over halvparten av asiatiske hotelleiere sier at de overveier kreve vaksinepass før de tillater overnattinger, mens knapt halvparten av amerikanske hotelleiere sier at de definitivt ikke kommer til å legge seg på denne innstillingen. I EMEA er nesten halvparten av hotelleierne usikre på sin strategi innenfor dette området.
På lengre sikt avdekker rapporten:
• Forbedrede hygienetiltak er kommet for å bli. En tredjedel (32%) av hotelleiere tror at de alltid kommer til å behøve å legge til rette for betydelig sosial distansering, sanitærprosesser og andre synlige hygienetiltak
• Langvarig reduksjon av kontakt mellom gjester og hotellpersonale: 20% av de globale hotelleierne oppgir at de kommer til å holde den fysiske interaksjonen mellom personale og gjester på et minimum på lang sikt. 21% planlegger å redusere den daglige rengjøringen for gjestene.
• Nye former for forretningsopphold og investeringer for langtidsbookinger: Kreative forretningsideer som å tilby såkalte «staycations» og andre måter å legge til rette for lengre opphold har gitt tilgang til nye gjestesegmenter.
– Ett år etter pandemiens utbrudd er vi svært glad for å se de første indikasjonene på reisendes tillit, og en oppgang i visse hotellbestillinger. Data er mer enn noen gang tidligere kritisk viktige for hele hotellvirksomheten. Ikke bare kan de si noe om inntektspotensialet, men også gi informasjon til markedsføringsstrategier, personal- og beleggprofiler. Vi ønsker å hjelpe hotelleiere å forstå hvordan alle ulike elementer av data kan knyttes sammen. Data og innsikter er grunnen som hjelper deg å bygge en bedre plan, og derfra blir hotellvirksomheten mye mer sikker og solid fra grunnen av. Hotelleiere rapporterer at disse tilbudene er kommet for å bli, som en naturlig del av deres portefølje, sier Katie Moro, Vice President of Data Partnerships, Hospitality, Amadeus.