Kommuneoverlegen i Ullensaker og Mattilsynet jobber med å kartlegge årsaken til at en liten andel gjester har blitt syke med mageproblemer etter et landsmøte på Gardermoen.
For tidlig å konkludere
– I denne situasjonen samarbeider kommuneoverlegen, Mattilsynet og hotellet rutinemessig. Nasjonalt folkehelseinstitutt er rutinemessig informert. Det er alt for tidlig å konkludere med hva sykdommen kan være. Hotellet iverksatte umiddelbart sine rutiner med blant annet desinfeksjon og sikring av matprøver. Det vil i de nærmeste dagene være tett kontakt og samarbeid mellom aktørene i oppfølgingen av saken, sier kommuneoverlegen i Ullensaker, Lars Meyer-Myklestad.
Følger rutiner og samarbeider
– Hotellet følger rutiner og samarbeider med både kommuneoverlegen og Mattilsynet. Alle gjestene har blitt varslet og blitt bedt om å ta kontakt dersom de har blitt dårlige. Til nå er det kun få som har tatt kontakt, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.