– Vi er fortsatt i rute til å nå våre ambisiøse mål for året. Spesielt gledelig er det at vi etter en sommersesong med høyt belegg også oppnår passasjervekst i tredje kvartal, sier konsernsjef Rickard Ternblom i Fjord Line.
Sterk vekst i godstrafikken
Fra januar til og med september har passasjerantallet økt med seks prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2016. Godstrafikken er også i sterk vekst, med en økning på fem prosent for biler (335.385) og 20 prosent for trailere (50.685).
Omsetningsveksten er også markant, både for tredje kvartal (16%) og året så langt (21%).
– Alle nøkkeltall forteller at selskapet som helhet fortsetter å utvikle seg i riktig retning. Men vi er på ingen måte ferdige. Kombinert med en stringent kostnadskontroll, er målet å fortsette veksten i mange år framover, sier Ternblom.
Vokser fra Danmark til Langesund
Hirtshals–Langesund og Sandefjord–Strømstad er rutene med sterkest vekst så langt i 2017. Fra Hirtshals vokser både det danske og tyske markedet, som i større grad enn tidligere omfavner helårsturismen i Norge.
– Vi opplever et stadig sterkere fotfeste i det danske og tyske markedet. Tradisjonelt har turismen fra kontinentet komprimert seg til sommeren, men nå er markedene blitt mer oppmerksomme på blant annet ski- og vandringsopplevelser i Norge. Det er definitivt spennende nytt for oss, forteller Ternblom.