– 2017 ser dog bra ut, lover selskapets administrerende direktør Christian Clemens i en kommentar til tallene.
Fjoråret var imidlertid tungt. I et svensk marked som økte med tre prosent sank BRAs passasjertall til 2,2 millioner, som er en nedgang på 0,6 prosent sammenlignet med Sverigeflygs og Malmö Aviations samlede passasjervolum året før.
I tillegg falt kabinfaktoren med to prosentenheter og enhets-inntekten med 0,1 prosent.
Tar man bort utgiftene knyttet til sammenslåingen av selskapene var tapet i fjor på 133 millioner kroner. Omsetningen totalt sank fra 2,6 milliarder kroner til 2,5 milliarder.
– Sammenslåingen gikk ikke som planlagt, innrømmer da også Clemens overfor Travel News Sverige.
– Vi fikk ikke de volumer vi ønsket, noe som direkte påvirket resultatet, forklarer han videre.
2017 har ifølge Clemens begynt betydelig bedre, med 9 500 flere passasjerer i år sammenlignet med første halvår i fjor. Også resultatet er i betydelig bedring.
– Halvveis i år ligger resultatet 78 millioner kroner over fjoråret, når engangskostnadene er holdt utenom, sier Christian Clemens.
BRA ble lansert 20. februar i fjor da Malmö Aviation, Sverigeflyg og Braathens Regional ble samlet under ett felles varemerke.