Som følge av denne satsingen har skiinteressen blant kineserne vokst voldsomt. Og nå som Kina og Norge er blitt «venner» igjen, åpner det opp for et helt nytt og enormt skimarked i Kina og Taiwan.
I denne omgang var det som Trysil var plukket ut av kinesiske og taiwanske turoperatører som et velegnet sted for asiatiske skiturister.
Gruppen har aldri tidligere vært i Norge, men har stått på ski andre steder som Japan, New Zealand og Canada tidligere. Lederen for en av de største turoperatørene i Taiwan er selv med på denne turen. Han var i Trysil for et år tilbake med NordicWay og Skistar, og valgte Trysil som et godt egnet sted for dem.
Charles Ader Lee er selv en habil skiløper og tidligere aktiv.
– Vi har hatt det helt fantastisk i Trysil så langt. Anlegget her er veldig annerledes enn det gruppen har kjørt i tidligere. Det ser ikke så stort ut, men når man kommer seg ut på ski oppdager man at Trysil har noe for alle, fine områder for barn og løyper som passer alle nivåer, forteller Ader Lee.
I forbindelse med at Beijing er vertskap for Vinter-OL i 2022, har kinesiske myndigheter bestemt at 300 millioner kinesere skal involveres i vintersport.
– Skiturisme har kineserne liten kompetanse på, så det åpner opp for norske aktører i Kina. At Norge og Kina har blitt «venner» igjen legger til rette for et bedre samarbeid, og det vil gjøre det lettere for kinesere å komme til Trysil, sier Turid Backe-Viken, salgs- og markedsansvarlig i Skistar Trysil.
Antall kinesere på ski øker. På 90-tallet var det mindre enn 1000 skikjørere i Kina. I 2022 er det estimert at over ti millioner kinesere kjører på ski.
Den typiske kinesiske skigjesten vil være mellom 21 og 49 år og tilhøre den økende middelklassen og øvre middelklassen.
– Velstanden i Kina øker og reiselysten er stor. Norge har allerede hatt en rekordstor økning fra det kinesiske markedet på sommerstid. Den kinesiske middelklassen søker en sunnere livstil, og den skandinaviske livsstilen er ettertraktet, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
– Kina og vinterturisme er en svært positiv kombinasjon for norsk reiseliv. Det er ingen tvil om at vinter-reiselivet har størst vekstpotensial i Norge, og det er heller ingen tvil om at Kina representerer et av de viktigste vekstmarkedene for norsk reiseliv i årene som kommer, sier Krohn Devold.
Fakta
NordicWay ble etablert i mai 2016 og skal blant annet jobbe med å tilby pakkereiser for vinterturisme fra Kina og Taiwan. De har inngått et samarbeid med Skistar for å markedsføre Trysil til kinesere og taiwanesere. NordicWay har to norske og en kinesisk eier. Charles Ader Lee er en av lederne i selskapet og er selv med på denne turen til Trysil.