Sunhotels var et initiativ med utgangspunkt i investerings-selskapet Braganza. Etter at Per G. Braathen ble eneeier av Braganza og la alle sine private investeringsselskaper her, har reiseliv dominert aksjeporteføljen.
Som det største selskapet var Sunhotels ”juvelen i kronen”.
Enestående posisjon
Nordmannen etablerte det sammen med svensken Kenneth Karlsson. Sunhotels skulle være en B2B-leverandør av hotellbookinger på internett, rettet mot det skandinaviske sol- og strandmarkedet, og en integrert del i Braganzas andre reiselivsaktiviteter.
Det tok ikke lang tid før Sunhotels var Skandinavias største B2B hotelldistributør.
I dag benytter de aller fleste reisebyråene og -operatørene Sunhotels tjenester, som parallelt med internettrevolusjonen i internasjonalt reiseliv har vokst betydelig siden oppstarten i 2002.
Veksten og Sunhotels strategiske posisjon og potensiale har ikke gått upåaktet hen. Da Australias største nettdistributør av reiser – Webjet – ønsket å utvide sin virksomhet var det ikke unaturlig å se på et selskap som kunne komplettere dem i det europeiske markedet.
Europa er den verdensdelen i verden med flest turistbesøk. I tillegg er nordeuropeerne verdens mest reiseglade. Det har utvilsomt vært et viktig kort i kabalen Webjet la da de bestemte seg for å kjøpe Sunhotels.
Webjet har en enestående posisjon som det største online reiseselskapet i Australia og New Zealand. Det skal imidlertid ikke stoppe der.
– Med en ny sjef i stolen kom det inn nye tanker. Det inkluderer ikke minst ekspansjon inn mot Europa. Slik sett var Sunhotels en god match, sier selskapets kommersielle sjef, Doros Theodorou.
Full service
Sunhotels har på kort tid fått en solid posisjon i land som Tyskland, Storbritannia, Italia og Spania, og Frankrike står for tur.
Per i dag har Sunhotels 67 500 hoteller i porteføljen, et tall som øker raskt. I tillegg til hotell, leiligheter og feriehus er selskapet totalleverandør med tilleggstjenester som transfer, eventer og gruppeturer, som er unikt i B2B-sammenheng.
Omsetningen er på nærmere én milliard kroner, noe som ventelig vil øke betydelig – opp mot 30 prosent – allerede inneværende år.
– For tre år siden opererte Sunhotels hovedsakelig i det nordiske markedet, men det har endret seg dramatisk – ikke minst etter at vi fikk nye eiere. Nå blir hele verden vår tumleplass, sier selskapets norske salgssjef, Ulrich Nilsson, oppglødd.
Med andre ord er det ikke bare Europa som skal erobres. Sunhotels er allerede på vei inn i Nord- og Sør-Amerika, og med sitt brohode i Oceania er ikke veien lang til det asiatiske markedet.
Et selskap som Sunhotels er sterkt teknologidrevet, og all utvikling skjer ”in house”. Det globale salgsteamet har en teknologiavdeling på 35 kvinner og menn i ryggen, som snart lanserer en ny og etterlengtet bookingmotor.
I tillegg kommer Sunhotels med nye nettsider.
– Det blir mer innhold og bedre funksjonalitet, sier Nilsson, som lover at også de nye websidene får en norsk versjon – i det norske markedet vel og merke.
– Det er en del av vår service å skreddersy våre produkter for de enkelte markedene, også når det inkluderer mer omfattende bestillinger som fotball- og konsertbilletter, understreker Nilsson.