Det har vært markant nedgang i etterspørselen på reiser mellom oljebyene Stavanger og Houston. Ifølge SAS betyr ikke dette at det ikke lenger er tilstrekkelig grunnlag for å opprettholde nisjeruten som flys med en spesialbygget Boeing 737-700 med kun 44 seter. Flyet flyttes i stedet til København og forsterker rutetilbudet til New York.
– Oljeruten var et resultat av en konstruktiv og kreativ produktutvikling mellom SAS og våre kjernekunder i oljeindustrien, sier konserndirektør for kommersiell avdeling i SAS, Eivind Roald.
– Vi har gjort et helhjertet forsøk det siste året ved å søke muligheter for dens fortsatte eksistens i markedet. Dessverre må vi konstatere at nedgangen i oljebransjen også påvirker oss, og dette forklarer hvorfor vi flytter flyet for å forsterke tilbudet mellom København og New York, hvor markedspotensialet er vesentlig bedre nå.
Ruten til Houston betjenes for siste gang fra Stavanger den 23. oktober, og retur med ankomst i Stavanger den 24. oktober. SAS sørger for å hjelpe alle de som er booket etter disse datoer.
– Jeg beklager naturligvis overfor de kunder som har været lojale til ruten, og som ikke lenger vil tilbys denne direkte muligheten, sier Eivind Roald
SAS ruster opp med en ekstra kveldsavgang til New York fra København
Med 60 000 flere seter mellom København og New York i 2016, så styrker SAS tilbudet til Skandinavias frekvente reisende. Den ekstra kveldsavgangen flys for SAS av selskapet PrivatAir.
SAS flyr fra vintertrafikkprogrammets start, i slutten av oktober, to ganger daglig til New York fra København.
– SAS er det absolutt største og mest dedikerte flyselskapet på markedet mellom Skandinavia og USA – og ikke minst til New York. Vi er glade for at vi kan tilby denne kveldsavgangen, som er særlig attraktiv for reisende som ønsker å bruke en hel dag i København eller i New York, i forkant av flyreisen, sier konserndirektør Eivind Roald.
I dag flyr SAS daglig mellom København og New York med en avgang midt på dagen. Den nye SAS-avgangen vil også gå daglig – unntatt tirsdag – kl. 18:25 fra København, og retur fra New York kl. 22:55, med gode forbindelser fra en rekke byer i Norge.
SAS øker også kapasiteten med ca. 20 prosent mellom Stavanger og København, ved å gå fra flytypen CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere av frekvensene.