Avinor og Innovasjon Norge har gått sammen om å lage en norgesprofilerende installasjon, som skal skape et overraskende og uttrykksfullt møte med landet vårt. Det nye konseptet skal gi de reisende et visuelt møte med Norge, der nasjonale ikoner, natur, kultur og næringsliv blir løftet frem.
Inspirasjon fra ”Fly med oss”
Passasjerene som kommer til Oslo Lufthavn fra utlandet blir ønsket velkommen av en portal som gjennom en 3D-animasjons film, bilder, lys og lyd presenterer det moderne Norge og gir de reisende en forsmak på hva de har i vente.
– Avinor skaper verdifulle relasjoner. Vi knytter Norge sammen – og Norge sammen med verden. Dette ønsker vi å kommunisere, sier Falk-Petersen.
Avinor har invitert Innovasjon Norge til å utvikle innholdet som skal møte de tilreisende, og til å skape en ny velkomst til Norge har Innovasjon Norge brukt prisvinnende kreative miljøer for å presentere Norge på en ny og frisk måte.
Kjernen i det visuelle uttrykket er en animasjonsfilm på to minutter med musikk av den internasjonalt anerkjente komponisten Nils-Petter Molvær.
Innovasjon Norge er begeistret over muligheten til å utvikle innholdet på noen av de mest attraktive flatene i Norge. Rundt en million reisende vil passere installasjonen hver måned.
– Vi har laget en ny presentasjon, et nytt uttrykk og håper resultatet faller i god smak. Vi tror dette vil skape nysgjerrighet samtidig som det gir et nytt og moderne inntrykk av hva Norge har å by på, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.
Falk-Petersen forteller at ideen om å gi de reisende fra utlandet en hyggeligere velkomst har vært diskutert en god stund, og at mye av inspirasjonen er hentet fra «Fly med oss»-sendingene på TV2 i fjor sommer.
– Avinor ønsker å styrke reiseopplevelsen og bidra til at de som kommer til landets hovedflyplass fra utlandet sitter igjen med et godt inntrykk. Om vi også kan skape stolthet, trigge nysgjerrigheten og stimulere lysten til å utforske landet vårt, har vi oppnådd mye, sier han.
Skal spres videre
Traaseth tror det nye konseptet som nå blir tatt i bruk vil forsterke arbeidet med en mer helhetlig profilering av Norge.
– Vi jobber hver dag for å gjøre landet vårt kjent i utlandet. Vårt arbeide er basert på den nasjonale merkevarestrategien for Norge som reisemål, som er bygget på naturen, kulturen, teknologi og innovasjon. Det at vi nå også får profilere Norge på disse flatene, som er noen av landets mest attraktive, er med på å og bygger en tydeligere posisjon for Norge, sier Krohn Traaseth.
«Portal Norge» lanseres i første omgang på Oslo Lufthavn. Konseptet skal være dynamisk og gjenspeile de ulike årstidene og andre sider ved Norge, og det jobbes med utvikling av nye filmer.
– I løpet av september vil vi rulle konseptet ut både på Bergen, Stavanger og Trondheim lufthavn, men vi ser også på muligheten av å ta det i bruk andre steder, sier marked- og merkevaresjef i Avinor, Ina Eldøy.