Resultatene av RepTrak Norge 2015 viser at SAS styrker sitt allerede gode omdømme, mens konkurrenten Norwegian ikke klarer å løfte seg mye fra i fjor. SAS stiger hele seks poeng fra i fjor til 79,3, og er bare 0,7 poeng fra kategorien “fremragende omdømme”.
Norwegian krabber oppover med tre poeng etter fjorårets omdømmestup og lander på 69,5 poeng – 10 poeng bak SAS.
– Undersøkelsen er utført før streiken i Norwegian, så den påvirker derfor ikke Norwegians resultater, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.
Artikkelen fortsetter under grafen. Klikk på den for bedre visualisering.
Apeland ser likevel at Norwegian sliter med å komme tilbake til tidligere høyder. Selskapet har mistet posisjonen som ”Askeladden” i luften, selskapet nordmenn heier på. Nå er det SAS som er favoritten, mens Ryanair fortsatt er på bunn
Lavprisselskapet Ryanair har bunnplassering i RepTrak 2015 med 48,7 poeng, men har forbedret omdømmescoren med 2,1 poeng.
– Ryanair viser at også virksomheter med svært dårlig omdømme kan tiltrekke kunder, hvis de bare priser seg lavt nok, sier Apeland.
Norges 50 mest synlige virksomheter, nominert av befolkningen, er målt.
Nykommeren Finn.no vipper trippel omdømmevinner Stormberg ned fra tronen. Finn.no har en score på 85,6 poeng av 100 mulige. Google går fram fra fjorårets tredjeplass til en annenplass i år, mens meieriselskapet TINE kommer på en tredjeplass.
– Undersøkelsen viser at folks tillit til næringslivet er høy. De fleste selskapene går frem, og hele syv selskaper er helt i toppklasse med et fremragende omdømme, sier Apeland.