Den positive utviklingen i internasjonal økonomi, med vekst i de reisendes kjøpekraft, bidrar til økning i prisene. Veksten i flytrafikken er også en medvirkende årsak til stigningen.
– Mer enn 1,1 milliarder reisende dro på utenlandstur i 2014, noe som er en oppgang på nesten fem prosent fra året før, sier administrerende direktør i Hotels.com, Johan Svanström, i en kommentar til tallene.
– Det globale innenlandsmarkedet er estimert til å være på fire-fem ganger denne størrelsen. Samtidig er reiseliv en svært konkurranseutsatt bransje, der alle land kjemper om å tiltrekke seg verdifulle besøkende ved å bygge ut infrastruktur, forbedre overnattings-mulighetene, utvide underholdnings-tilbudet og løsne på visumkravene.
Størst prisstigning var det i Nord-Amerika, med hele fem prosent. Samtidig nådde hotellprisene i Karibia nye høyder, med en oppgang på fire prosent.
Rekordmange besøkende i mange land bidro også til en prisstigning på fire prosent i Europa og Midtøsten.
I Latin-Amerika økte hotellprisene med to prosent, mens prisene sto bom stille i stillehavsregionen. I Asia gikk prisene ned, som gjør at det fortsatt er veldig prisgunstig å reise dit.
Den svakere norske kronen ga utslag for de norske reisende. Av 103 reisemål som er med i rapporten betalte norske reisende høyere hotellpriser på hele 83 destinasjoner. Størst prisøkning ble registrert i Sao Paulo i Brasil, Cancun/Riviera Maya i Mexico og i Monte Carlo. På alle tre reisemål gikk prisene opp med svimlende 30 prosent.
Ikke overraskende falt prisene mye i Moskva og St. Petersburg, samt Kiev i Ukraina, men også Chiang Mai i Thailand opplevde et kraftig prisfall.
*Hotel Price Index er basert på faktiske hotellbookinger ved over 400 000 overnattingssteder verden over, i perioden januar til desember 2014.