– Det begynte tregt, og vi lurte på om barnefamiliene i det hele tatt hadde tenkt seg på ferie denne sommeren.
Administrerende direktør Christian Grønli i Ving var med andre ord noe bekymret over det trege salget i januar. Barnefamiliene glimret med sitt fravær, med hele 16 prosent færre søk sammenlignet med i fjor.
Sommerfølelsen
I løpet av de siste måneden har det snudd, med et belegg på flyene som ligger over fjoråret. Og det er Hellas som gjelder, både de små og store øyene.
– Tyrkia går pussig nok tregt hos oss, sier Grønli, som har fått signaler om at det motsatte er tilfelle blant charteroperatører ellers i Europa.
– Spania holder stand, fortsetter Grønli, men ifølge han er kursen på Euro i øyeblikket ikke gunstig for ferierende som vil vest i Middelhavet.
Hellas-spesialisten Apollo melder at salget til det greske øyriket ligger på samme nivå som i fjor, noe de er veldig godt fornøyd med.
– Både de små og store øyene er populære, med Kykladene og Parga som toppnoteringer, sier kommunikasjonssjef Helen Begby.
Ifølge Begby har Hellas ristet av seg ryktet om tomme minibanker.
– Få steder gir den intense sommerfølelsen som Hellas, med sine svartkledde koner og esler som rusler forbi, mens du sitter på en taverna like ved og inntar din retsina, sier hun.
Mot dynamisk pakketering
Litt som hos Ving går både Mallorca og Tyrkia tregere hos Apollo, mens Star Tour melder om mer normalt salg både når det gjelder Spania og Antalyakysten.
– Men – Kreta er årets desiderte feriefavoritt. Fra både Bergen og Stavanger er over åtte av ti kretareiser i juli solgt, melder kommunikasjons- og markedssjef Lena Petersson, som trekker frem de flotte strendene, god hotellstandard og den autentiske, greske stemningen som noen av Kretas suksessfaktorer.
Christian Grønli har tidligere uttalt at veksten i charter vil flate ut, i beste fall bli moderat i årene som kommer. Det hevder han fortsatt, årets gode salgstall til tross.
– Det er på dynamisk pakketering, med full fleksibilitet i reiselengder og valg av flyselskap, vi vil se vekst i fremtiden. Her forventer vi en dobling i forhold til dagens nivå for Ving, bare i 2015, sier han.
Det skulle ikke forundre oss at det kommer i tillegg til veksten i det tradisjonelle sommerferiesalget.