Med dette følger regjeringen opp de rødgrønnes jernbanesatsing. Grenlandsbanen har i mange år vært planlagt som en linje mellom Porsgrunn og Brokelandsheia i Gjerstad kommune, der Sørlandsbanen går forbi i dag. En utredning av lyntog, utført av Tom Stillesby på oppdrag fra Jernbaneverket, beregnet i sin tid at kjøretiden via Brokelandsheia fra Oslo til Kristiansand kunne kuttes fra fire til to timer og ti minutter. Det inkluderte dobbeltspor som kunne tåle opp til 250 km/t.
Med hastigheter som i dag kuttes reisetiden med én time og 15 minutter om de to banene kobles sammen.
Ifølge Aftenposten har ikke Jernbaneverket formelt fått oppdraget, men avisens kilder bekrefter at det har vært møter med Samferdselsdepartementet om temaet.
Det faktum at bygging av moderne dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er i gang, og at de berørte kommunene har vært enige om trasé, gjør at prosjektet allerede er godt i gang.
– Det aller viktigste er at regjeringen nå sier at de vil følge opp tidligere planer. Det lover godt, sier Senterpartiets Erik Lahnstein, som hadde jernbane som ansvarsområde som statssekretær i Samferdselsdepartementet under de rødgrønne.