Lavkostselskapet pleier gang etter gang å legge frem gode resultater uansett hvor mye det stormer rundt selskapet ellers. Men for årets andre kvartal er det ingen grunn til å juble for det irske ekstremselskapet; Ryanairs resultat er nemlig hele 21 prosent dårligere enn på samme tid i fjor.
Selv om selskapet har desidert lavest kostnader av de europeiske lavprisselskapene, er det med sine lave priser også svært utsatt for høyere drivstoffpriser. Selskapets omsetning falt fra 103,6 millioner euro i årets første tre måneder til 78 millioner euro i andre kvartal.
Men helsvart er det på ingen måte for flyselskapet; nok en gang øker de antallet passasjerer. Imponerende 23,2 millioner passasjerer benyttet seg nemlig av Ryanairs tjenester i andre kvartal, noe som er en vekst på tre prosent sammenliknet med fjoråret.
Ryanair har innført og forsøkt en rekke tiltak for å minske enhetsprisen per fløyene kilometer; de har blant annet fløyet saktere for å minske drivstofforbruket, skriver The Guardian. Drivstoffutgiftene er store og står for hele 47 prosent av selskapets kostnader. I andre kvartal økte disse utgiftene med seks prosent.