Antall overnattinger på hoteller og andre overnattingssteder i Sverige økte i fjor med 2,1 prosent sammenlignet med året før. Utenlandske gjester steg med nesten 3,3 prosent, og oversteg dermed rekordvolumet i 2008. Totalt antall gjestedøgn på svenske overnattingssteder beløp seg i fjor til 51,8 millioner.
Til sammenligning viser tall fra Statistisk sentralbyrå et antallet gjestedøgn ved norske hoteller og andre overnattingsbedrifter i 2009 endte på 17,7 millioner, noe som er en nedgang på tre prosent. Utlendinger overnattet ti prosent mindre, mens nedgangen for nordmenns del var på en prosent.
En fattig trøst er det at det gikk enda verre for våre naboer i sør. I Danmark sank nemlig antall overnattinger med 7,8 prosent sammenlignet med året før.
 Det er en lang vei tilbake til det nivået vi så i rekordåret 2007, innrømmer konstituert sjef for VisitDenmark Lars Erik Jønsson.
Overfor Travelnews.no kommenterer direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, situasjonen slik:
 Sverige er nok blitt det landet som konkurrerer sterkest med oss, og det gjelder både for nordmenn og utlendinger. Men vi klarte oss relativt bra i fjor, noe som ikke minst skyldes at nordmenn i stor grad ferierte i eget land.
Dårlige konjunkturer har nok ført til at mange ikke spanderer på seg ferier langt borte, Sverige fikk nemlig en særlig sterk økning fra Norge og Danmark. Vårt naboland i øst fikk også drahjelp av en relativt sett svak valuta. Dermed opplevde Sverige god økning også fra Sør-Europa, som Frankrike, Spania og Italia.
 Mange av de ferierende fra de sistnevnte landene ville nok kommet til Norge i stedet hvis kronekursen hadde vært annerledes, tror Tuftin.
Han kan ikke skylde på den internasjonale markedsføringen. Faktisk er de budsjettene høyere i Norge enn i Sverige. Imidlertid tror Tuftin at Sverige har fått en del gratis oppmerksomhet fordi de hadde formannsskapet i EU et halvt år i fjor. Videre har nok den internasjonale suksessen for Stieg Larsson-bøkene og de påfølgende filmene skapt en del interesse for landet de ble skrevet i. Det samme har trolig Wallander-figuren til Henning Mankell gjort, ikke minst etter at bøkene ble filmatisert på engelsk i regi av BBC.
 Det er mange faktorer som spiller sammen, konkluderer Tuftin.
Reiselivsdirektøren mener som vanlig at markedsføringen er det sentrale virkemiddelet for å snu den negative utviklingen for Norge.
 Vi må tydeliggjøre hva som er spesielt i Norge i forhold til i Sverige, og da særlig naturen vår. Dessuten må vi investere tilstrekkelige midler i markedsføringen, sier Tuftin.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 11.02.2010 klokken 16.00