Direktør Rolf Forsdahl i HSH Reise Utland begrunner optimismen med flere forhold. Sommeren i Norge i fjor var kald og solfattig. Den siste tidens sprengkulde forsterker lengselen etter varme. De aller fleste husstandene er trygge på privatøkonomien, og renten er fortsatt lav.
 I tillegg har både reisearrangørene, reisebyråene og flyselskapene usedvanlig mange gode tilbud, blant annet fordi finanskrisen fortsatt herjer det internasjonale reiselivet. Videre har vi flypriser og attraktive nye og gamle flyruter som passer både lommebok og humør, sier Rolf Forsdahl.
Store forskjeller mellom aktørene
Veksten i utenlandsreiser i år vil fordele seg ujevnt på de forskjellige delene av reiselivet. Det er i cruisenæringen vi finner de største optimistene. Halvparten av medlemmene i HSH sier omsetningen vil være som i fjor. Den andre halvparten mener de vil øke salget med mer enn fem prosent i 2010.
Av de spurte charterarrangørene mener 20 prosent at salget vil synke med opp til fem prosent i forhold til i fjor, mens like mange tror på et uendret resultat. Hele 40 prosent tror de vil se en økning på opp til fem prosent, mens de siste 20 prosentene mener de skal kunne øke salget med mer enn fem prosent i 2010.
Reisebyråene er noe mer forsiktig med å juble. Om lag halvparten av de spurte byråene innen feriesegmentet forbereder seg på ytterligere et par prosentpoengs omsetningsreduksjon. De øvrige regner med nullvekst.
Forretningsreisebyråene opplevde en tydelig reduksjon i omsetningen i 2009, samlet rundt 20 prosent. Selv om det er tegn til bedring i markedet, er det ingen i denne kategorien som tror man er tilbake til normalnivåene før i 2012.
2009 bedre enn antatt
 Vår oppsummering viser at de fleste medlemmene i HSH Reise Utland slapp med skrekken. Etter en bekymringsfull start på fjoråret, tok salget av feriereiser seg merkbart opp etter påske, og sommersesongen 2009 ga faktisk 60 prosent av de spurte charterarrangørene like gode eller bedre salgstall enn sommeren 2008. 20 prosent meldte om en økning på over fem prosent, sier Forsdahl.
Cruiserederiene kom også godt ut av 2009. Rundt 50 prosent av de spurte hadde en salgsøkning på mer enn fem prosent i forhold til 2008. Resten viste til uendret resultat eller en økning opp mot fem prosent.
Reisebyråene, og da primært forretningsreisebyråene, måtte derimot se omsetningen bli redusert. Om lag halvparten av byråene melder om en omsetningssvikt på opp til fem prosent, mens de øvrige har fått en salgssvikt langt over dette. Forretningsreisebyråenes omsetningssvikt ligger rundt 20 prosent. Det er ikke bare redusert reiseaktivitet i næringslivet som ligger bak disse tallene, også lavere snittpriser på både hotell og flybilletter trekker omsetningen ned.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.01.2010 klokken 09.25