1. Finanskrisen vil fortsette å gjøre seg gjeldene også i neste år. Økonomisk bevisste reisende vil velge reisemål som gir mest for pengene. Land utenfor Euro-sonen, som for eksempel Tunisia, vil bli populære destinasjoner.
2. Søk etter Âall-inclusiveÂ-ferier økte med 40 prosent i løpet av 2009, og vil ifølge Teletext Holidays fortsette å øke i neste år.
3. Cruise vil bli stort, bokstavelig talt, med nye superskip som Oasis of the Seas og Allure of the Seas, som kan ta opptil 5500 passasjerer hver.
4. Reisende vil i større grad kreve tilgang til internett under ferien. Digitale postkort og Âtwitring fra hotellrommet vil bli stadig mer vanlig.
5. Flere og flere vil oppdage at det i perioden rundt et verdensmesterskap vil være mulig å få ekstra gode tilbud på reiser fordi resten av verden er hjemme og ser på TV.
6. Micro-luksus går ut på at man lever luksuriøst en eller to netter i løpet av reisen. Resten av tiden tar man til takke med både enklere innkvartering og bespisning.
7. Både menn og kvinner ønsker å komme hjem fra ferie med litt ekstra brunfarge på kroppen. I 2010 vil vi i tillegg ønske å være i bedre form etter endt ferie.
8. På grunn av strammere budsjetter vil trolig flere foreldre dra på korte ferier uten barna i 2010.
9. Facebook-generasjonen ønsker å kunne skryte av feriene og reisene sine. Det å tilbringe en hel uke på solsengen gir ikke lenger nok status.
10. Omfanget av impulsive reiser vil øke i 2010. Flere og flere vil innse at en reise ikke nødvendigvis må bestilles og planlegges lang tid i forveien.
Kilde: Teletext Holidays