Det mener Amadeus, reise- og turistbransjens ledende IT-leverandør, som gjennom to undersøkelser, en global og en skandinavisk, har kartlagt folks reisevaner og sett på hvordan de går frem for å bestille reiser. Konklusjonen er at fremtidens reisende er godt informerte, mer eventyrlystne og mer kresne enn tidligere.
 Økt bruk av Internett gjør at dagens reisende er svært godt informerte, sier Jesper Söderström, markedssjef i Amadeus Scandinavia.
Undersøkelsene er utført med hjelp av både enkeltreisende og personer innenfor reisebransjen. Totalt deltok 2 719 personer i den globale reisebransjeundersøkelsen og 2000 personer i den skandinaviske undersøkelsen om reisevaner.
Oppsummert har Amadeus identifisert følgende trender:
Internett skaper nye muligheter
Undersøkelsen om folks reisevaner viser at 62 prosent av de som reiser søkte informasjon og bestilte reisen sin direkte på hjemmesiden til flyselskapet. Internett har for alltid endret relasjonen mellom reisebyrå og forbruker. Men 73 prosent av reisebransjens aktører ønsker endringen velkommen og mener at Internett øker kundenes forventninger og skaper nye muligheter for reisebyråene til å skape merverdi for de som reiser.
Forskjeller mellom private reisende og forretningsreisende
Det er klare forskjeller mellom måten forretnings- og privatreiser blir booket på. Forretningsreisende opptrer forskjellig når de reiser privat og i jobben. Som forretningsreisende er man ofte bundet til bedriftens reisepolicy. Dette er en av de største årsakene til at reisebyråene må utvikle tjenestene sine med utgangspunkt i at reisen er både formålet (privatreisende) og middelet (forretningsreisende).
To tredjedeler av de spurte i den globale undersøkelsen tror at brukergenerert innhold (reisetips, fly-/hotellanbefalinger etc. de reisende imellom) kommer til å bli vanligere også blant forretningsreisende, spesielt i tider med kostnadskutt og nedskjærninger.
Fremtidens reisebyrå med nisjeprodukter
Nisjepregede reiser og produkter i kombinasjon med økt service er reisebyråenes store, fremtidige mulighet. Reisebyråenes inntekter spres over et større antall produkter enn tidligere og den tradisjonelle salgskurven med 80/20-fordeling gjelder ikke lenger, mener de spurte. 38 prosent av de globalt forespurte i reisebransjen oppgir at 80 prosent av inntektene deres kommer fra to tredjedeler eller mer av produktene deres. Et av de fremste vekstområdene er spesialarrangerte reiser. I undersøkelsen vektlegges først og fremst eventyrreiser, religiøst betingede reiser og bryllup.
Behovstilpasset teknologi
Amadeus løsning Extreme Search, en søkemotor som forvandler flyselskapenes hjemmesider til flyselskapene til «lekeplasser» for dem som skal reise, innebærer nye tekniske muligheter for reisebransjen når det gjelder å skreddersy tjenester. I stedet for bare å søke på flyavganger og bestemte datoer og destinasjoner, kan forbrukerne søke og velge å reise ut fra hvilke opplevelser de ønsker seg. Det tradisjonelle reisebyrået kommer til å bli brukt til å finne spesifikke reiser som gir noe ekstra. Dette gjelder spesielt innenfor vekstøkonomi, der personlig service får større verdi.