Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Star Tour.
Halvparten av de spurte mener det er viktig at feriearrangøren de velger er miljøengasjert. Det er en økning på fire prosentpoeng fra i fjor. Kvinner (61 prosent) vektlegger feriearrangørens miljøengasjement i større grad enn menn (51 prosent). På landsbasis er det Østlandsområdet (56 prosent) som er mest opptatt av feriearrangørens miljøengasjement, mens Agder/Rogaland (41 prosent) og Nord-Norge (42 prosent) kommer på jumboplass.
Like mange mener det er viktig at feriearrangøren har et miljøvennlig tilbud, og også her er kvinner (61 prosent) mer opptatt av miljøtilbudet enn menn (51 prosent). Viktigheten øker med alderen, og det er trønderne som er mest opptatt av miljøvennlige reisetilbud (51 prosent). Agder og Rogaland kommer på sisteplass (40 prosemt).
– Det er ikke så overraskende at kvinner er mest engasjert i miljø og reiser. Syv av ti kvinner bestemmer ferien for familien, og for mange er dette en myk og viktig verdi. Vi tror fremtidens reisearrangør absolutt må ha et miljøvennlig tilbud i hyllene, sier kommunikasjonsdirektør i Star Tour, Lena Petersson.
Ifølge undersøkelsen er det absolutt villighet til å betale for miljøvennlige reiser. Hele tre av ti sier de er villige til å betale ekstra for et miljømerket hotell. Over halvparten av kvinnene (52 prosent) kan tenke seg å betale ekstra, mens 39 prosent av mennene vil åpne lommeboka for et grønt hotell. På landsbasis er Hedmark/Oppland de minst betalingsvillige (41 prosent), mens Oslo/Akershus og vestlendingene (49 prosent) er mest villige til å betale.
– Dette bør være til inspirasjon for alle som har gjort mye, men også for dem som ikke har gjort noe, mener Petersson.