Penger og feriedager har nok alltid vært mer eller mindre surt opptjent for arbeidstagere, men i tiden vi er inne i setter setter reisende enda større krav til reisebyråene og turoperatørene for vellykket ressursbruk i ferien. I USA fortsetter trenden med mer spesifikke krav fra de reisende. Over 500 000 reisende har rangert sine preferanser og at destinasjonen skal være barnevennlig er det viktigste.
– Det å få mest mulig ut av en tur i forhold til å oppfylle spesifikke preferanser får stadig større betydning nå som antall feriedager krymper som følge av tøffere økonomiske tider, sier Josh Steinitz, administrerende direktør i NileGuide som har spesialisert seg på personlig reiseplanlegging.
Data fra NileGuide viser at gjennomsnittslengden på ferien har sunket med hele 27 prosent siden juli 2008. Dette gjør at tiden de har til rådighet blir enda mer dyrebar, skriver www.eyefortravel.com.
En studie av NileGuides brukere i Los Angeles-området viste at endrede økonomiske betingelser har slått kraftig ut i forhold til reisende som velger seg nærmere-til-hjemmet-ferier. Eksempelet i denne undersøkelsen har brukerne som søker etter reiser i egen stat økt fra fire prosent til 33 prosent siden i fjor høst.