Samarbeidet har gitt gode resultater i Tyskland og Storbrittania allerede. Derfor velger TUI å utvide avtalen til å omfatte hele Europa. Overgangen forventes å være fullført senest i løpet av januar 2024.
EssenceMediacom skal ha ansvaret for medieplanlegging og medieinnkjøp i hele Europa.
Knivskarp konkurranse
– Vi er utrolig glade for at EssenceMediacom er det nye mediebyrået vårt og ser frem i mot å jobbe med dem i alle markedene våre. Konkurransen var knivskarp, og vi vil gi en stor takk til alle byråene involvert.
– De jobbet knallhardt under prosessen, så dette var overhodet ingen enkel beslutning. Det er ingen trøst, men sier noe om den høye kvaliteten på alle mediebyråene som var involvert, sier Pom Ahnborg, leder for media og distribusjon i TUI.
Prosessen er et ledd i reiseoperatørens strategi og utvikling mot en global merkevare.
– Det er stor etterspørsel etter reiser, enten man snakker om en klassisk sol og bad-ferie eller storbyferie. Vi gleder oss til å ha med oss EssenceMediacom på denne nye reisen, legger Ahnborg til.
Eget TUI-team i EssenceMediacom Norge
I Norge og øvrige markeder skal TUI ha et eget lokalt EssenceMediacom-team, men det skal også opprettes et sentralt team ansvarlig for strategi og koordinering. Det sentrale teamet vil samarbeide tett med Leo Burnett, som er TUIs globale kreative byrå.
– Vi er stolte og glade for at TUI gir oss tilliten og ansvaret for medieplanleggingen for de nordiske og europeiske markedene. En av våre store styrker er tilnærmingen til avanserte data og prediktive analyser som, sammen med et stort engasjement for TUI som merkevare, gjør at vi føler oss trygge på å kunne levere på en måte som støtter TUIs mål, sier Morten Flamand, administrerende direktør i EssenceMediacom.
EssenceMediacom imponerte TUI ved å vise en dyp forståelse for reiselivsbransjen og ikke minst lidenskap for merkevaren. Mediebyrået har dokumentert erfaring med å hjelpe globale merkevarer navigere i det moderne medielandskapet.