Tallene kommer fra Statistisk sentralbyrå (SSB), som viser at kineserne i perioden hadde 31 803 overnattinger i Norge.
I 2015 sto kinesere for 11 354 overnattinger og i 2016 var tallet på 16 722 i januar, februar og mars. Stigningen er med andre ord formidabel.
– Kina kan bli ett av våre største utenlandsmarkeder, sier direktør for Bergen Reiselivslag og president i NHO Reiseliv, Ole Warberg, til Bergens Tidende.
En stadig økende kinesisk middelklasse og den nylige oppmykningen i forholdet mellom Norge og Kina nevnes som mulige årsaker.
NHO-sjef Kristin Skogen Lund fortalte under Eksportkonferansen i april at hun opplever kineserne som ivrige etter å få fart samarbeidet med Norge igjen.
– Jeg blir kontaktet daglig av kineserne, direkte fra Kina og via ambassaden. De er veldig på og har en sterk gjennomføringsvilje, sa NHO-sjef Kristin Skogen Lund til økonominettstedet E24 etter konferansen.