Scandic er svært fornøyde over resultatet, som kommer etter en omfattende integrasjonsprosess der 65 tidligere norske Rica-hoteller ble til Scandic i løpet av høsten 2014 og tidlig 2015.
– Integrasjonen mellom Rica og Scandic kunne potensielt utfordret vår troverdighet i markedet. Hvordan ville gjester, ansatte og bransjen oppfatte at Rica ble kjøpt opp av Scandic? Resultatet fra undersøkelsen gir oss en viktig bekreftelse på at vi er på rett vei, og vi har lykkes med å utviklet noe nytt med det beste fra begge hotellselskapene, sier administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
Som følge av den vellykkede integrasjonen med Rica har Scandic det siste året tatt store markedsandeler i det norske markedet. Hotellet styrker seg også dramatisk på spørsmål om hvor godt inntrykk man har av hotellkjeden, fra 49 til 60 prosent i 2015. Fremgangen vises spesielt godt på hotellkjedens definerte satsningsområder frokost, kurs- og konferansetilbud (M&E) og service. På flere områder har Scandic passert Thon Hotels og er rett bak Nordic Choice.
Stor vekst i 2015
Da Opinion presenterte den ferske undersøkelsen fikk Scandic de svarene fra markedet som de har jobbet hardt for helt siden oppkjøpet av Rica ble kjent, men kanskje ikke har turt å snakke for høyt om.
– Vi skal være ærlige og innrømme at vi ikke trodde vi skulle ta så store merkevaresteg på så kort tid etter integrasjonen, sier markedsdirektør Tine Birkeland.
Spesielt gledelig synes markedsdirektøren det er at Scandic øker mest på foretrukne hotellkjede, og at de har den største økningen i kunder som anbefaler Scandic til andre av alle hotellkjeder i Norge.
– Det viser at vi har gjort mye riktig i 2015, sier Birkeland, som lover at arbeidet med å vinne gjestenes tillitt og ytterligere forsterke merkevaren fortsetter for fullt i 2016.
Steen-Mevold mener at markeds- og merkevarestudien er en bekreftelse på at hotellkjeden har lykkes med å ivareta det beste fra to verdener det siste året.
– Utfordringen var hvordan vi best kunne integrere Rica i Scandic og skape noe nytt. Vi ønsket å beholde det beste fra både Rica og Scandic, og gjennom integrasjonen skape en tydelig posisjon i det norske hotellmarkedet. Et konkret eksempel er hvordan vi har laget en ny og bedre frokost med et sterkt søkelys på smak, presentasjon og service.
Ansatte trives i nye Scandic
I Scandics årlige interne klimaundersøkelse kommer det frem at også de ansatte opplever integrasjonen som vellykket.
– En av de viktigste indikatorene på om integrasjonen var vellykket eller ei, er hvorvidt alle våre ansatte trives på jobb, er stolte av det de gjør og føler en iver etter å skape positive gjesteopplevelser hver eneste dag. Det er herlig å se at et godt klima internt gir stor effekt på vårt omdømme i Norge, avslutter Steen-Mevold.
Utdrag fra resultater fra markedsundersøkelse utført av Opinion:
- Scandic styrker seg dramatisk og øker mest på spørsmål om foretrukne hotellkjede; økning fra 8 til 15 prosent. Radisson og Choice ligger over men deres endring er henholdsvis lik null og en reduksjon på 3 prosent.
- Scandic styrker avtrykket mest i alle kategorier. Økning på 10 prosentpoeng i renhold, M&E, og service. En økning på 15 prosentpoeng på satsingsområdet frokost.
- Choice har høyest markedsandel på privatopphold, men Scandic vokser mest. Scandic går fra en markedsandel på 10 til 16 prosent. Choice går opp fra 23 til 24 prosent. Thon Hotels opp fra 15 til 17 prosent og Radisson ned fra 13 til 10.
- Scandic øker andelen faste kunder mest i landet fra 10 til 17 prosent. Choice øker fra 22 til 23 prosent og Thon Hotels står uendret på 14 prosent.
- Scandic har størst økning i kunder som vil anbefale selskapet til andre, fra 24 til 32 prosent. Choice går ned fra 44 til 41 prosent.