Aldri har sikkerhetssjekken gått raskere.
– Sikkerhetskontrollen oppleves som et stressmoment for mange, og da er det ekstra viktig for oss at denne delen av reisen går bra, sier direktør for terminaldrift på Oslo Lufthavn, Knut Holen, i en kommentar til Aftenposten.
Hole sier det er jobbet målrettet mot sommeren 2015 (15.6.-31.8.), da 2 660 000 passasjerer passerte gjennom sikkerhetskontrollen. Målet har vært å oppnå så kort ventetid som mulig.
For å få dette til har ledelsen sendt samtlige 700 sikkerhetskontrollører på kurs i kundehåndtering – eller smilekurs om man vil. Den tidligere, legendariske SAS-sjefen Janne Carlsson gjorde det samme i sin tid, med stor suksess. Hans utrettelige, nytenkende fokus på kunden revolusjonerte i sin tid flyindustrien.
Det er verdt å merke seg at han i løpet av ett år klarte å snu SAS fra å være et av Europas mest upålitelige flyselskaper til det mest punktlige.
– Det er hyggelig å slå fast at 99,97 prosent av passasjerene har brukt mindre enn femten minutter gjennom sikkerhetskontrollen, med en gjennomsnittlig passeringstid på to minutter, sier Holen.
Det er rekord med god margin.
OSLs undersøkelser viser også at kontrollørene i økende grad oppleves som mer kundevennlige og effektive.
26. august innførte Oslo lufthavn en ny del av EU-regelverket for sikkerhet. Håndsøk av passasjerer ved tilfeldig kontroll blir erstattet av kontroll ved bruk av artikkeldetektor – Explosives Trace Detector (ETD).
– Manuell kontroll er noe de reisende er ukomfortable med, og kontroll ved hjelp av en partikkeldetektor gir en enda raskere og bedre opplevelse i sikkerhetskontrollen. Samtidig blir sikkerheten ivaretatt på en bedre måte, sier Holen til Aftenposten.