– I motsetning til i Norge kan det virke som den generelle stemningen i markedet er positiv i resten av verden, sier Vivian Sivertsen, som er partner i Horwath Consulting Skandinavia.
Det er Horwath HTL (Hotel, Tourism and Leisure) som gjennomfører studien ”Sentiment study” i Norge og internasjonalt. Den skjer to ganger i året – i totalt 55 land. Undersøkelsen består av fire spørsmål, og i år kom det inn svar fra 156 norske hoteller. Det skulle gi et representativt bilde av hotellenes forventinger.
I undersøkelsen er hotellene blant annet spurt om hva de tror om markedet generelt, samt utviklingen for eget hotell når det gjelder kapasitetsutnyttelse, oppnådd rompris og totalomsetning.
Den omfattende studien viser altså at pessimismen på egne vegne er det stikk motsatte enn ellers ute i verden, der man er mer optimistisk enn på lenge.
– Det globale hotellmarkedet har bedret seg siden midten av 2013, og det er nok derfor at hotelldirektørenes forventninger er mer positive enn på samme tid i 2012 og 2013, forklarer Sivertsen.
Til tross for skepsisen tror norske hotelldirektørene at faktorer som ”lokal økonomisk vekst” og ”lokale turisttrender” kan gi en til dels svært positiv påvirkning til markedet i 2014.