I skrivende stund har SAS vel 538 400 følgere på Facebook, mot halvparten for under et år siden.
– Vi bestemte oss for å ha et tydeligere markedsføringsfokus i arbeidet med Facebook, sier digital markedssjef i SAS, Johan Kristiansson, til Internetworld.idg.se.
Tidligere anvendte SAS Facebook hovedsakelig for kundeservice, mye fordi det heter seg at man ikke skal bruke denne kanalen til salg. SAS bestemte seg likevel for å teste ut Facebook som salgs- og markedsføringskanal.
I løpet av våren begynte SAS å kategorisere innholdet sitt i fire deler: SAS-nyheter, kundeservice, priskampanjer og underholdning. Effekten kom nesten umiddelbart.
– I løpet av denne perioden har vi lykkes i få en del innhold til å spre seg viralt, for eksempel aprilspøken om at vi hadde installert like-knapper om bord, sier Kristiansson.
Også bilder av personalet i ulike miljøer, der SAS oppfordrer publikum til å skrive inn morsomme kommentarer i snakkeboblene, har vært vellykket.
Innleggene som genererer mange delinger har også ført til mange nye følgere, en økning av rekkevidden som er gratis for selskapet. Det finnes likevel mange eksempler der SAS har betalt for markedsføringen.
– Men selv priskampanjene, der vi har kjøpt spredning, går veldig bra, og har siden generert nye følgere, forklarer Kristiansson, som tror nøkkelen til suksess er å blande innholdet.
– Alle delene av Facebook-satsingen er like viktig. Kundeservice er for eksempel en svært sentral del av totalen.
Det er relativt enkelt å se hvilke kampanjer som fungerer, og hvilke som ikke gjør det. Konklusjonen er at den nye strategien har betalt seg, med renter. En av kampanjene ga for eksempel 54 ganger av innsatspengene tilbake.
– Når vi nå har økt mediainvesteringene på Facebook blir ikke avkastingen like stor, men det er ingen tvil: Strategien har absolutt generert helt nye inntekter for SAS, konkluderer Johan Kristiansson.