Samtidig som Ryanair-topp Michael O’Leary uttalte at “Det måtte bli problemer med kun to fly til langdistansedrift”, forvarer Norwegians finansdirektør Frode Foss flymodellen Boeing 787 Dreamliner.
– Basert på statistikk er det færre utfordringer på Dreamliner enn tidligere flytyper, og med det utgangspunktet er det min oppfatning at situasjonen er veldig bra fordi flyet overgår det meste som har blitt produsert tidligere, sier Foss til TDN Finans gjengitt i Dn.no.
Det er ikke uvanlig at nye flytyper kan ha behov for justeringer i oppstartsfasen, påpeker han.
– Det som skjer med hver eneste nye flytype som kommer inn på markedet er at man vil ha små ting som justeres fordi det er en ny flytype, og det kan dessverre forårsake forsinkelser for oss og alle andre selskaper som tar en ny flytype i bruk, sier Foss til TDN Finans.
Han mener, som Ryanair-sjef O’Leary, at Norwegian er svært utsatt for problemer ettersom selskapet kun har to fly av denne modelltypen til langdistanseoperasjonene sine, men mener markedet har vært svært positive til de nye destinasjonene som har blitt lansert gjennom året. Han tror videre at Dreamliner-flyene på sikt ikke har tatt skade av driftsproblemene som flytypen til nå har opplevd, og er heller ikke tvil om at flytypen er den rette for selskapet.
– Det viktigste akkurat nå er ikke å jage Boeing med krav om kompensasjon, men heller bruke tiden på å få håndtert de utfordringene som Boeing må bidra til å løse, sier Foss til TDN Finans.
Ifølge ham har Boeing ansvar for å skaffe deler og teknikere når det oppstår utfordringer.
– Vi har en kontrakt og en avtale med Boeing som er rimelig standardisert med alle andre flyselskaper i verden, hvor man har definert hvordan situasjoner som dette håndteres. Uten å gå inn på hvordan vi har avtalt dette med Boeing er det klart at vi har fått et fabrikknytt fly hvor Boeing har ansvar for å sikre driftsstabilitet.