Mens flyselskapene i 2009 tjente 1,65 milliarder kroner i snitt på såkalte ancillary revenues (supplerende tjenester), var beløpet i fjor økt til 2,95 milliarder. Dette er inntekter fra blant annet bagasjegebyrer, setevalg, mat, drikke, underholdning om bord og adgang til lounger på flyplassene. Det fremgår av en ny rapport fra analysefirmaet Idea Works Company, ifølge Aftenposten
Økt konkurranse i luften, dyrere drivstoff og høyt press på selve billettprisene, har ført til at flyselskapene får en stadig større del av sine inntekter fra gebyrer og tilleggstjenester. Mye av dette er rene inntekter fra eksisterende produkt, mens for en stor del er dette tjenester som flyselskapene før tok seg betalt for i selve billettprisen. Selv om lavprisselskapene har ledet an når det gjelder innføring av nye typer gebyrer, har nettverksselskapene fulgt tett på, og prispresset har også gjort at disse må finne andre inntekter.
Undersøkelsen tar for seg 53 flyselskap, og ser på deres inntekter fra blant annet bagasjegebyrer, setevalg, mat, drikke, underholdning om bord og adgang til lounger på flyplassene. Overraskende er det at Ryanair ikke en gang inne på topp ti-listen over selskap som får mest ekstrainntekter ut av hver enkel passasjer. Den listen toppes derimot av australske Qantas, som i 2012 tjente hele 325 kroner i snitt ekstra per passasjer, over tre ganger så mye som Ryanair, skriver Aftenposten videre.
I 2012 stammet hele 38,5 prosent av selskapets omsetning fra andre kilder enn billettinntekter.