Økningen til tredveåringen Fjord Tours har så langt i år steget med 5,7 prosent i forhold til fjoråret, mens reisearrangørens mest populære produkt, Norge i et Nøtteskall, har økt med 7,5 prosent turister. Det betyr at over 41 000 turister har reist med Fjord Tours for å oppleve denne turen, i følge reisearrangøren.
– Resten av sesongen ser veldig positiv ut, da ordrereserven frem mot jul er større enn fjorårets. Sett ut fra dette vil sesongen 2012 bli et svært hyggelig jubileumsår, sier Steinar Aase, daglig leder i Fjord Tours.
Men selskapet merker også at en rekke tidligere gode markeder gjennomgår tøffe tider.
– Land som er utsatt for økonomiske utfordringer som Spania, Italia og Frankrike merker vi nedgang, men merker samtidig at flere markeder kommer seg. For vårt vedkommende ser vi en økende interesse fra USA, UK, og Japan. Disse 3 markedene har en foreløpig oppgang på 14,4 prosent sett i forhold til fjorårets sesong, sier Aase i en pressemelding.
Av totaltrafikken bestilles nå nærmere 50,0 prosent gjennom selskapets nettside, dette er unikt i forhold til å være en slik type reisearrangør, mener Aase videre.