Imidlertid er det Bergen, Flesland og Stavanger, Sola som har best driftsresultat per passasjer, begge med 85 kroner. Gardermoen har 64 kroner, skriver Finansavisen.
Tar man med finanskostnader, skatt, utbytte og en del utgifter som føres sentralt, blir det regnskapsmessige bildet enda dystrere. Da er det kun Gardermoen som går i pluss.
Lille Berlevåg lufthavn hadde inntekter på 1,9 millioner kroner i 2011, mens driftskostnadene beløp seg til snaut 20 millioner.
Politiske valg
Ingen skal kritisere Avinor alene for dårlige resultater. Det er politikerne som bestemmer hvor flyplassene skal ligge, og som bestemmer mange av reguleringene som styrer kostnadene.
Selv om ledelsen i Avinor ikke kan diskutere politikk i det offentlige rom, er det tydelige signaler å lese i deres ønsker slik de er uttrykt i nasjonal transportplan for kommende periode. De ønsker seg færre små flyplasser og større kapasitet på de store.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 25.10.2012 klokken 21.45