Siden 2008 har billettsalget til det årlige utendørsteateret stupt fra ca. 17 000 til ca. 10 500. Nå ønsker administrerende direktør Marit Lien å dra i gang et internasjonaliseringsprosjekt som hun håper skal snu trenden, melder Gd.no.
I samarbeid med blant andre Color Line og lokalt reiseliv vil hun gjøre produktet på Gålå mer salgbart og klart for distribusjon til det tyske og nederlandske markedet.
1400 utenlandsgjester
I dag er det i underkant av en prosent utenlandske gjester på Gålå.
 Målet vårt er å få 200 utenlandsgjester til hver av de sju forestillingene våre i 2014. Dette er en erkjennelse av at vi må nå nye målgrupper dersom vi skal klare å fylle opp benkeradene framover, sier Lien til avisen.
 I dag er mesteparten av våre besøkende over 50 år. I denne aldersgruppen er det begrenset hvor mye vi kan vokse. Vi trenger å nå nye målgrupper, det vil si yngre voksne i alderen 35 til 45 år. I tillegg går altså vi mot det utenlandske markedet, legger hun til.
Skreddersyr for utlandet
På spørsmål om hvorvidt det planlegges å forbedre og fornye selve forestillingen, svarer Lien at det neppe vil skje med det første.
 Forestillingene har snart gått i 25 år, og står stadig til terningkast fem og seks blant våre besøkende. Fornyelse skjer jo hvert år, men det vi er opptatt av i denne omgang er å få fram gode tekniske løsninger som tilrettelegger for utenlandske besøkende. Blant annet ser vi på muligheten av å lage en app med en egen fortellerstemme. Det å tekste forestillingen fra a til å er ikke nødvendigvis noen god løsning, sier hun.
Lien tror 1400 nye utenlandske besøkende i 2014 er en realistisk målsetting.
 En enkel test som vi gjennomførte i samarbeid med Color Line i fjor, resulterte i 90 solgte billetter i Tyskland. Vår utenlandssatsing er ellers i samsvar med nyorienteringen i Norsk Reiseliv. Tidligere har naturopplevelsen stått i fokus. Nå er det i større grad kulturrelaterte opplevelser som skal trekke turister til Norge, sier Marit Lien.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.10.2012 klokken 08.45