Ifølge den europeiske flygerorganisasjonen European Cockpit Association (ECA) vil de nye bestemmelsene føre til at piloter og kabinansatte må være våkne og på jobb i over 22 timer, skriver Ntb.
 Det er tvilsomt om et menneske klarer å være uthvilt og tilstrekkelig årvåken til å ivareta sikkerhetsrelaterte oppgaver etter å ha vært våken i så mange timer. Det strider også direkte mot enstemmige anbefalinger fra eksperter på området, sier Christian Langvatn i Norsk Flygerforbund (NF) og Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening (NKF).
De viser til at flypersonell i hele Europa nå mobiliserer for å hindre at EU godkjenner forslaget fra European Aviation Safety Agency.
 Flysikkerheten i Europa settes nå på prøve. Nå er det ikke lenger snakk om at det kan skje en ulykke, men at det vil skje en ulykke, mener Langvatn.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.10.2012 klokken 09.45