Det nye billigkonseptet for europeiske ruter skal samordnes med datterselskapet Germanwings og ha hovedkontor i Köln, skriver Vg.no. Selskapet, som foreløpig ikke har fått noe navn, skal operere alle Lufthansas Europa-flyginger utenom de to knutepunktene Frankfurt og München.
Intern uro
Samtidig kan den ferske beslutningen føre til at den allerede betente situasjonen mellom ledelsen i Europas største flyselskap og de ansatte tilspisser seg.
Streik i kabinen har rammet hundretusener av reisende i det siste. Lavprissatsingen, som formelt vil være en videreføring av Germanwings, skal etter planen omfatte rundt 90 fly og om lag 18 millioner passasjerer bare i 2013.
Mange av disse vil antageligvis være nordmenn: Fra Norge flyr Lufthansa ikke bare til hovedbasene Frankfurt og München  som ikke omfattes av nyordningen, men også til Hamburg, Düsseldorf og Berlin.
Lavere lønn
Selskapet klarer ikke å tjene penger på Europa-strekningene med dagens driftsmodell og målet er å bli mer effektiv. Men fagforeningene kvesser klørne. Ansatte i Germanwings-kabinen tjener i snitt 40 prosent mindre enn de som jobber i det tradisjonelle Lufthansa.
 Medarbeiderne er gjort fullstendig usikre. Det har brutt ut et helvete i forumene våre, sier Nicoley Baublies, sjef i kabinforeningen UFO, til nyhetsbyrået DPA ifølge Vg.no.
Lufthansa-sjef Christoph Franz mener imidlertid at grepene som nå tas er eneste måte å gi de ansatte perspektiver om sikre arbeidsplasser.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 28.09.2012 klokken 18.25