Det viser en fersk analyse fra NHO Reiseliv Nord-Norge som ble presentert denne uken på Reiselivsdagene i Bodø, melder Ht.no. Mannen bak tallene, seniorrådgiver Gunnar Nilssen, forteller om jevn økning i belegget de siste årene.
 Totalt har omsetningen for de nordnorske overnattingsbedriftene økt jevnt og trutt de fire siste årene. Hotell og campingplasser har til sammen hatt 15 prosent økning i omsetningen. Tallet på overnattingsdøgn har i samme periode økt med ni prosent, noe som viser at reiselivet er en meget viktig næring for oss i Nord-Norge, sier han.
Flere nordnorske opplevelser
Omsetningen for bedrifter som tilbyr opplevelser og aktiviteter har også økt kraftig de siste årene. Fra 2008 til 2011 har omsetningen i opplevelsesbedriftene økt med hele 47 prosent. Utfordringen fremover er fortsatt å få god nok lønnsomhet i denne delen av næringen, viser analysen.
Vinterturismen vokser. Folk fra hele verden vil nordover, særlig for å oppleve nordlyset. Storbritannia er det største enkeltmarkedet om vinteren. Den nye analysen viser også at vinterturismen i Nord-Norge stadig tar markedsandeler på Nordkalotten.
 Dette er en gledelig utvikling, og viser at vi er på rett vei, sier Gunnar Nilssen.
Tyskland toppmarked sommerstid
Det langsiktige bildet viser at sommertrafikken for hotellene i nord har vært den nest beste på mange år, bare slått av toppåret i fjor. Mens Tyskland fortsatt er vårt største og mest stabile marked om sommeren, har det i år vært en nedgang i det spanske og italienske markedet.
 Dette skyldes trolig kombinasjonen av finansuro i Europa og sterk kronekurs her hjemme, mener Gunnar Nilssen i NHO Reiseliv Nord-Norge.
Campingnæringen hadde derimot en laber sommer, mye på grunn av det dårlige været. Størst var nedgangen fra nærmarkedene Norge og Norden, viser den ferske analysen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.09.2012 klokken 09.20