Hotellenes stjernerangering er velkjent for de fleste. Noe mindre kjent er det at også verdens flyselskaper rangeres i antall stjerner, av det velrenommerte konsulentselskapet Skytrax, skriver Aftenposten.
Bare fem av verdens flyselskaper har et produkt og service som er verdt å kalles for 5-stjerners, og de er alle asiatiske. Blant dem er Qatar Airways, som det eneste av toppselskapene som har rute til Oslo.
Ikke imponerende
Både SAS og Norwegian havner på tre stusslige stjerner  i klasse med blant andre Aeroflot, Easyjet og Alitalia som har det til felles at de kanskje ikke hører til blant de aller best renommerte i bransjen.
Faktisk greier SAS og Norwegian så vidt å kare seg foran utskjelte Ryanair, som oppnår to stjerner på kvalitetsrangeringen hos Skytrax.
 Vi forbedrer flyopplevelsen hele tiden, blant annet gjennom innfasing av splitter nye fly. Når vi får Dreamlinerne i tillegg, vil den bli enda bedre. Da ser jeg slett ikke bort fra at vi skal kunne kapre en stjerne til og det må være målet. Vår visjon vil alltid være at alle skal ha råd til å fly, og vi kommer aldri til å gå for luksus kun for noen få utvalgte passasjerer. Vi skal gi god service til hele flyet, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Aftenposten.
 Når vi ser på listen over konkurrenter som er ranket med tre stjerner, er det mange bra selskaper i den klassen, men vårt mål er nok en stjerne til i boken, forsikrer informasjonssjef Knut Morten Johansen.
Han synes ikke SAS er helt rettferdig behandlet:
 Vi mener jo at vi hører hjemme blant selskapene som har fire stjerner. Blant annet ble SAS-klassen som heter Economy Extra kåret til verdens beste serviceklasse, sett i forhold til hvor mye du får og hvor lite du betaler for det. Punktligheten vår, som ligger i toppklasse, er åpenbart ikke med som kriterium, og ville nok ha løftet oss ytterligere på denne rankingen, mener Johansen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.09.2012 klokken 17.15