Mens nordlysturismen fram til nå mest har vært et britisk fenomen, er målet nå å få nordlysturister fra flere land til enda flere steder i Nord-Norge. NordNorsk Reiseliv koordinerer innsatsen fra Innovasjon Norges utekontorer, Hurtigruten, destinasjonsselskapene i Nord-Norge og et stort antall reiselivsbedrifter i et samlet krafttak. Antallet nordlysturer og vinteropplevelser er nå større enn noen gang, og tilbys på flere steder i Nord-Norge.
Tilpasses de ulike landene
Etter forrige vinters eventyrlige nordlyssesong klemmer nå reiselivet til med 19 millioner kampanjekroner i Norge, Storbritannia, Tyskland, Nederland og Sverige foran neste sesong. Tiltakene er tilpasset kulturen, mediene og forbrukermønsteret i hvert land.
I England skal det kjøres tv-reklame, produseres innstikk i Daily Telegraph og vises levende nordlys via prosjektør på undergrunnsbanen i London. De mer konservative tyskerne nås best via tradisjonelle turoperatører og tusenvis av reisebyrå over hele landet. Svenskene, som er like store datanerder som nordmenn, snakkes best med via facebook. I tillegg tas trykt annonsering og presseturer også i bruk.
Som en appetittvekker kan folk i alle kampanjelandene gå inn på nettet og lage sitt eget nordlys; http://mynorthernlights.visitnorway.com/se/.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.09.2012 klokken 09.20