København, Barcelona og Paris følger på de neste plassene.
 Nordmenn søker tradisjonelt når de velger ut høstens storbyreiser. Reisevei, spennende opplevelser, historie og shopping ser ut til å være viktige faktorer, sier Terje Berge, kommersiell direktør i Finn reise.
Britisk OL-effekt
I august har antall flysøk til London økt med 39 prosent mot samme periode i 2011.
 London har fått et kraftig oppsving etter OL tidligere i sommer. Mange har fått øynene ytterligere opp for byen etter et fantastisk OL. Oppmerksomheten på London ser imidlertid ut til å ha gått på bekostning av søkene på byer som Madrid, Roma og Praha, sier Berge.
Nummer to på lista over storbydestinasjoner er alltid populære New York. Men på tross av mange flysøk har veksten flatet ut, og København med sin tredjeplass på storbylista er i ferd med å ta igjen den amerikanske metropolen.
 Nærheten og prisnivået på turer til København gjør at det er enkelt, komfortabelt og spennende å tilbringe en helg i København, sier Berge.
Barcelona, Paris, Amsterdam og Stockholm plasserer seg på de neste plassene. Av disse er det Barcelona som kan skilte med største vekst og interesse. Med 41 prosent vekst fra i fjor er den spanske kystbyen en av de med sterkest vekst av de mest populære storbyene.
Munchen vokser mest
Av alle byene på topplisten på Finn reise i august er det Munchen som vokser mest med hele 101 prosent. Det gjør at den bayerske byen hopper langt oppover lista.
 En dobling av antall flysøk til Munchen er ganske utrolig. Det ser ut til at Swiss Air og Lufthansas satsing på Munchen som både destinasjon og mellomstasjon for videre flyvninger har lykkes. Kanskje har det også blitt mer populært med oktoberfestival, sier Berge.
Av storbyer som er mulige å besøke i løpet av en helg utenfor Europa, kommer Dubai høyt på lista. Veksten fra i fjor har vært på 25 prosent, noe som gjør at det arabiske emiratet plasserer seg på 9. plass på topplista.
Rolf Forsdahl, direktør for reiseliv i HSH, ser på Dubai som et spennende alternativ til europeiske og amerikanske destinasjoner.
 Dubai representerer noe nytt og spennende, med en kombinasjon av shopping, strand, ørken og spennende tilbud. Dessuten går det stadig flere direktefly dit. Nordmenns interesse for storbyer påvirkes av tilbudet av direktefly, sier Forsdahl.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.09.2012 klokken 07.50