Piren gjør at omfanget av bussing ikke øker selv om eksisterende gater må stenges under utbyggingen av lufthavnen. Passasjerer på alle avganger fra Pir Syd må beregne å bruke om lag fem minutter mer enn tidligere fra sikkerhetskontrollen og ut til gatene. Pir Syd har kapasitet på ca. 2,4 millioner passasjerer i året.
På hver gate er det rundt 60 sitteplasser og piren vil ha store vinduer ut mot flyene på nordsiden. Ettersom piren er midlertidig, vil den ha færre fasiliteter enn den eksisterende terminalen, men det vil være utplassert automater av snacks og drikke.
, mener dette er en svært viktig dag for alle reisende og en viktig milepæl på veien mot åpningen av den nye terminalen i 2017.
 Dette er en viktig dag for alle reisende på Oslo Lufthavn. Vi har en visjon om å bli Europas beste lufthavn, og Pir Syd skal gjøre reiseopplevelsen best mulig i en krevende byggeperiode. Pir Syd gjør at passasjerene på innlandsflyginger slipper økt omfang av bussing, som ville vært alternativet, sier administrerende direktør i Oslo Lufthavn, Nic Nilsen
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 01.09.2012 klokken 09.35